"Zveřejnili jsme svůj záměr investovat 1,5 miliardy korun z vlastních zdrojů a bez nároků na jakékoliv dotace do dálkové železniční dopravy, ve spolupráci s třetím největším evropským soukromým dopravcem jednáme o investici dalších čtyř miliard. Pokud ovšem vyjde záměr státu obejít Evropskou komisi a zafinancuje přímo České dráhy, nezbude nám než přesunout všechny investice na Slovensko, které vytvořilo spravedlivé podmínky pro všechny dopravce," řekl Jančura.
Soukromému dopravci se nelíbí záměr vlády převést z Českých drah na státní Správu železniční dopravní cesty (SŽDC) majetek za 12 miliard korun. Ještě v dubnu přitom novela zákona o Českých drahách počítala s tím, že majetek ČD bude převeden za celkem 400 milionů korun.
Podle Jančury by toto byl krok k definitivnímu posílení monopolu ČD. "Ty mají již nyní vůči ostatním dopravcům nerovně výhodnější podmínky. Stát totiž převedl bezúplatně na ČD nejen starší vlaky, ale platí za ně i části úvěru za vlaky nové, například za Pendolina. K dalším exkluzivním výhodám patří i to, že parlament pravidelně pouze Českým drahám schvaluje bankovní záruky na pořizování nových souprav, což bilančně zadlužuje stát," dodal Jančura.