Na vývoji nového paliva se mají podílet i firma JetBlue Airways a konsorcium International Aero Engines, jehož členy jsou firmy Pratt & Whitney a Rolls-Royce. Nové palivo by mělo být vyráběno z rostlinných olejů a olejů z řas, které neovlivní produkci potravin.
V současnosti komerční aerolinky létají na kerosan. Testují se však i alternativní pohonné hmoty. Hlavním technickým problémem biopaliva je to, že ve velkých výškách mrzne.
Nové palivo má být vyráběno za využití technologie UOP vyvinuté Honeywellem. Nové palivo z obnovitelných zdrojů by díky této technologii mělo mít stejný výkon jako tradiční pohonné hmoty a splňovat požadavky na letecký výkon. Nebude také třeba kvůli němu upravovat motory.
Technologie UOP byla loni vybrána pro vývoj pohonných hmot pro potřebu vojenských leteckých sil USA a NATO. Vývoj má být dokončen do konce letošního roku.
Spojené státy produkují téměř sedm miliard galonů, tedy 26,5 miliardy litrů, etanolu ročně, převážně z obilí. Kritici upozorňují, že závislost na obilí způsobuje růst cen potravin.
Ve středu americká chemická společnost DuPont oznámila, že její společný podnik s dánskou firmou umožní výrobu etanolu z celulózy. Tato výroba má být méně nákladná, než výroba etanolu z obilí, a neovlivní ceny potravin. Firmy doufají, že začnou vyrábět palivo z listí a stébel kukuřice a zbytků stébel cukrové třtiny v roce 2012, napsala agentura AP.