Velké rozdíly v ceně havarijního pojištění

31.05.2001 | ,
POJIŠTĚNÍ


perex-img Zdroj: Finance.cz

Havarijní pojištění se zdá být drahé, ale v dnešní době a zvláště v naší zemi, se stává nezbytností…

Neklesající počty dopravních nehod, stejně jako tisíce ukradených a už nikdy nenalezených aut, to jen potvrzují. Přitom právě vozy, které hodně jezdí, mají k případné nehodě blízko a ty, které patří mezi manažerské, jsou navíc také velmi často terčem zájmu organizovaných nenechavců. Současná politika pojišťovacích ústavů proto přihlíží k rizikovosti nehody i krádeže jednotlivých značek, a popřípadě i modelů. Z toho vyplývá, že např. koeficient pro vozy Porsche je trojnásobný ve srovnání se značkou Opel. Za Octavii se už u některých pojišťoven platí vyšší pojistka než za stejně drahé modely značek Daewoo, Ford, Hyundai či Opel a např. prémie za pojištění vozů Volvo jsou jen o 5 % vyšší než u tohoto modelu škodovky. Markantní rozdíl mezi výší havarijního pojištění je v kategorii podnikatelských a manažerských vozů s cenou jeden milion korun. Za vůz jedné velmi často kradené značky se může zaplatit pojistka přes 79 tisíc a za stejně drahý model značky, která není pro zloděje tak atraktivní, to může dělat jen 42 tisíc. To už je rozdíl, ale také cena za prestiž. Jen pro ilustraci stojí za uvedení, že za sportovní vůz v ceně 4 miliony se platí u jedné pojišťovny havarijní pojistka až 600 tisíc ročně, což představuje 50 tisíc každý měsíc, ať se jezdí nebo vůz jen stojí bez užitku v garáži. Pravděpodobnost odcizení je u jednotlivých značek a typů dost rozdílná. Ze statistik Policie ČR např. vyplývá, že absolutně nejvíc jsou kradeny samozřejmě škodovky, následovány vozy značky VW, Peugeot a Fiat. To u škodovek a VW vzhledem k počtu registrovaných vozidel nepřekvapuje. Zajímavější je, že u nejčastěji používaných značek manažerských a podnikatelských automobilů je pravděpodobnost odcizení dost rozdílná. Vzhledem k počtu registrovaných vozidel jsou například velmi rizikové vozy Mercedes (procentuální pravděpodobnost krádeže je 3,07), BMW (2,51), VW (2,10) a dále překvapivě Honda, Peugeot, Renault, Seat a Citro..en. První desítku uzavírá podle statistik Mazda. Často kradena jsou také terénní auta. Relativně velkému zájmu se mezi zloději těší také Octavie. Naopak zatím malý zájem zlodějů je o vozy korejské provenience a také o vozy Volvo. Tyto skutečnosti se pochopitelně spolu s cenami náhradních dílů a oprav promítají i ve výši pojištění.

Autor článku

 

Články ze sekce: POJIŠTĚNÍ