Téma týdne: Nastává čas dovolených
Je třeba si uvědomit proč vlastně Last minute vzniká. Nevzniká jako dárek pro spotřebitele, to by byla naivní představa. Last minute vzniká buď jako doprodej, nebo častěji jako „záchranný pás“.
Last minute - možné zklamání
Cestovní kanceláře jsou okolnostmi a dodavateli velmi často nuceny, aby si objednaly a zakoupily služby předem a to bez možnosti je vrátit. Jedná se především o místa v letadlech a hotelové pokoje. Odhadnout kapacitu, kterou bude cestovní kancelář v tom kterém termínu potřebovat je velmi těžké a často se stane, že odhad není správný, nebo díky vnějším okolnostem zůstávají některá místa v letadle nebo pokoje v hotelu neprodána. Co s nimi? Místo v letadle nedáte do skladu, jako neprodanou židli a pokoj v hotelu neuskladníte jako nábytek. Jakmile nejsou obsazeny, propadnou. Proto je lepší dostat za ně alespoň něco, než ztratit všechny náklady spojené s jejich nákupem. A tak vznikl institut „Last minute“.
Samozřejmě čím větší je boj na trhu, čím větší je převis nabídky nad poptávkou, tím větší je nabídka Last minute. Ovšem je třeba upozornit, že v nabídce Last minute jen zřídka najdete ty nejšpičkovější ubytovací kapacity – je logické, že se cestovní kanceláře snaží eliminovat své ztráty a nabídnout na trh co nejnižší cenu, takže zahrnují do nabídky ty nejlevnější hotelové kapacity. Pokud si tedy ušetříte při nákupu dovolené tímto způsobem a jste si vědomi, že last minute funguje jak funguje, a že vaše ubytování nemusí být úplně nejlepší, pak je vše v pořádku a můžete opravdu ušetřit hodně. Pokud ovšem patříte mezi ty naivní zákazníky, kteří si myslí, že si koupí Last minute a dostanou službu na nejvyšší úrovni, buďte připraveni, že tato úspora se vám nevyplatí a připraví vám zklamání.
First moment
V posledních letech se objevil na trhu nový fenomén – zájezdy „First moment“. I zde je nutné si vysvětlit základní důvody, proč tento institut vznikl. Důvodem není to, z čeho jsou většinou cestovní kanceláře podezřívány, tedy získání určitých prostředků ve velkém předstihu, i když u některých i toto může být důvodem. Motivace je trochu jiná: „Co je doma, to se počítá“, tedy klient, který u mne zaplatil zálohu (i třeba velmi malou) je mým klientem a neuteče ke konkurenci, mohu si tedy odškrtnout místo v letadle, či pokoj v hotelu. Cestovní kancelář to vyjde určitě levněji, než Last minute. A pro klienta je tento model mnohem lepší. Má totiž šanci ovlivnit kde bude svou dovolenou trávit, protože u většiny cestovních kanceláří není First moment omezený a klient si může vybírat z plné nabídky. Pokud cestovní kancelář nakonec dohodu nedodrží a ubytuje klienta jinde, je to porušení cestovní smlouvy a klient má právo reklamace. Ale to je záležitost konkrétní cestovní kanceláře a ne systému jako takového. Nedá se než doporučit s takovou cestovní kanceláří příště necestovat. Rozhodně se nedá zobecňovat. First moment pokládám za velmi korektní a oboustranně výhodný způsob, jak ušetřit při nákupu dovolené.
Ale i mimo tyto dva, dnes tak oblíbené marketingové nástroje, existuje řada možností jak ušetřit:
- Vyhněte se špičkových termínům jako jsou Vánoce, Velikonoce – pokud vám to dovolují vaše možnosti. O špičkových termínech bývají ceny až o 50 % vyšší a nejen to, musíte si uvědomit, že žádný hotel nemá personál na 100% obsazenost, ale většinou na 80% obsazenost. V případě, že je hotel obsazen na sto procent jsou všichni vytíženi o 20% více, než je normál. Nic nemůže fungovat úplně dobře, protože na to nikdo nemá čas.
- Pokud se vydáte na dovolenou mimo hlavní sezóny, určitě nejen ušetříte, ale navíc většinou dostane i nějaký bonus (významnou slevu pro dítě, plnou penzi místo polopenze, několik dnů dovolené zdarma apod.) – navíc na vás personál hotelů bude mít čas a služba bude tedy mnohem kvalitnější.
- U zájezdů na pravidelných leteckých linkách můžete ušetřit hodně peněz správným výběrem letecké společnosti. Zvlášť pokud jste ochotni letět i se společnostmi, které nejsou na trhu moc známé a snaží se na trhu usadit.
- Určitě se vám vyplatí porovnat si více nabídek cestovních kanceláří. Dejte si pozor na to, abyste porovnávali finální ceny, ne ceny nabídek, protože některé cestovní kanceláře uvádí finální koncovou cenu a některé tzv. základní cenu, ke které poté připočítávají příplatky.
- Ideální tedy je: koupit si First moment mimo sezónu.
Autor článku je Jan Papež, majitel cestovatelského portálu Sopka.cz.
S létem si většina nás spojuje čas dovolených, a protože se léto nezadržitelně blíží, budeme se dovolené věnovat v naší pravidelné rubrice finančních tipů a triků. Podívejte se jak financovat dovolenou, jaký typ dovolené si vybrat, jak při jejím nakupu ušetřit či na co před dovolenou nezapomenout. |