Hlídejte si své peníze v eBance!

04.06.2001 | ,
ÚČTY A SPOŘENÍ


perex-img Zdroj: Finance.cz

Autorem článku je Emil Čeluska. Začnu fakty. Mám u eBanky celkem 3 účty. Nejstarší z nich je firemní účet, založený pro potřeby ABC Systems a našeho serveru spotrebak.cz v souvislosti s užíváním Platebního systému eBanky.

Začnu fakty. Mám u eBanky celkem 3 účty. Nejstarší z nich je firemní účet, založený pro potřeby ABC Systems a našeho serveru spotrebak.cz v souvislosti s užíváním Platebního systému eBanky. Druhý, osobní, jsem si založil o rok později, protože jsem byl se službami banky spokojen. Jako poslední jsem na začátku letošního roku založil firemní účet jako fyzická osoba, podnikatel. Pro přístup k účtům používám výhradně sítě Internet a k účtu ABC Systems navíc používám a draze platím eKomunikátor - systém pro dávkovou komunikaci s bankou. Pro všechny tyto účty mám jedinný Osobní elektronický klíč, známější spíš jako modrá "kalkulačka". Navíc mé tři účty mají tři různé tarifní programy. Firemní účet ABC Systems má starý program Profi, firemní účet fyzické osoby má nový program Základ, osobní účet pro nás není zajímavý.

V letošním roce eBanka prochází řadou změn, které navazují na změnu vlastníka banky, kterým se stala Česká pojišťovna. Bylo vyměněno původní vedení banky, došlo ke změně názvu banky, dochází k rozšiřování služeb směrem k nabídce služeb poskytovaných finanční skupinou České pojišťovny (úvěry, hypotéky, pojištění ...)

Pro mě jako zákazníka jsou tyto změny nepodstatné, podstatná je kvalita služeb, především internetového bankovnictví, za kterými jsem do eBanky přišel. V roce 1998 i 1999 byly tyto služby zcela bezkonkurenční, vlastně, konkurence na srovnatelné technologické úrovni prostě neexistovala. S uvedenými změnami se ale objevily i první problémy, které se v posledních týdnech začaly množit jako houby po dešti. Ne že by se předtím nějaká ta chybička nevloudila, ale ty byly řešeny rychle, vstřícně a s chutí.

První zklamání jsem zažil v březnu letošního roku, protože jsem se ... nechal nachytat na nové tarifní programy. U firemního účtu fyzické osoby jsem si změnil program Profi v ceně 200 Kč za měsíc na nový Základ v ceně 115 Kč za měsíc. Z účtu ale byly odečteny poplatky v nezměněné výši. Když jsem celou záležitost zkoumal, zjistil jsem, že nový program Základ sice stojí 115 Kč, ale za používání Osobního elektronického klíče zaplatím ještě 85 Kč za měsíc. Tato položka v ceníku je uvedena, ale zatímco cena měsíčních poplatků je uvedena v ceníku na straně 3, poplatky za používání OEk jsou schovány na straně 9. Budiž, hlupák jsem já, protože jsem si ceník neprostudoval pořádně.

Druhý problém se objevil ve stejné době. Přihlášení na účet opakovaně zobrazovalo osobní účet, přestože právě s ním provádím nejméně manipulací. V nastavení účtu jsem ale nalezl možnost vybrat si číslo účtu, které se zobrazí po při přihlášení se do klientského systému eBanky. Fungovalo, ale ne docela. Sice se zobrazil vybraný firemní účet, ale levé menu a proužek s nabídkou pojistných služeb odpovídal účtu osobnímu. Chybu jsem sdělil operátorovi na lince, který se tupě snažil mě přesvědčit, že si mám vymazat cache na svém počítači. Nikam nevedoucí debatu jsem ukončil žádostí o kontakt na technika. Slečně která mi později zavolala jsem vcelku bez potíží vysvětlil chybu systému. Poděkovala mi a nedělo se nic. 3.5. jsem dostal mail, ve kterém se mj. píše: "odpovidam na Vasi reklamaci ze dne 9.4.2001. Nejdrive bych se Vam chtela omluvit ze strany banky za delsi dobu reseni technickeho problemu ..." Úžasná rychlost! A skutečně, cca. dva týdny poté byl problém odstraněn. Sice ne dokonale, protože stránka napřed natáhne ikonky proužku pojistných služeb, které patří k osobnímu účtu, aby vzápětí znovu načítala ikonky patřící k firemnímu účtu, ale budiž.

Poslední problém je těžšího kalibru. Jak jsem uvedl, používám eKomunikátor a s ním spojený Veřejný klíč. Původní klíč vydaný Expandia bankou z 31.8.2000 s platností do 1.10.2001 byl 28.5.2001 nahrazen kompletní sadou nových klíčů vydaných 28.5.2001 ve 2:00:00 ráno. Vydavatelem certifikátu je eBanka, tedy stejná firma s novým jménem. Jedná se tedy o akci spojenou se změnou jména nikoli časovým omezením certifikátu, o které jsem se domníval, že nebude provedena na úkor zákazníků. Ale opak je pravdou.

Důvodem je nová ceníková položka Ceníku eBanky platného od 4. května 2001 - Vydání Osobního certifikátu (platnost 1 rok) za cenu 100 Kč. Původní ceník takovou položku neobsahuje. A tak eBanka, postupující podle platného ceníku, výměnu Osobního certifikátu, vynucenou změnou jména banky, svým klientům naúčtovala!

Ale zdaleka to není vše. Protože firemní účet ABC Systems, ke kterému jsem pořizoval eKomunikátor, je podle starého programu, který vydání certifikátu nezpoplatňuje, odečetli si to od firemního účtu fyzické osoby! - účtu se kterým jsem eKomunikátor nikdy nepoužil! A to vše jen proto, že jsem se nechal nalákat na lepší cenu nového tarifního programu Základ.

Nelenil jsem a zavolal jsem klientskou linku. Při rozhovoru se slečnou z klientského centra se o mě začaly pokoušet mrákoty. Slečna mi tvrdila, že má právo si uvedený poplatek odečíst ze kteréhokoli účtu dle vlastního uvážení! Když jsem začal argumentovat nesmyslností takovéto informace, začala couvat a nakonec se odvolávala na bankovní tajemství, které ji prý brání vysvětlit mi, jak to vlastně funguje. Napřed mi nabízela storno uvedené položky, později mě odkázala na písemnou reklamaci... Ať už celá věc dopadne jakkoli, jedno je jisté. V eBance se něco děje. A podle uvedených příznaků to nejsou změny k lepšímu.

 

Poznámka

Vzhledem k obsahu článku požádala redakce e-komerce.cz  o vyjádření tiskovou mluvčí eBanky, paní Lenku Petroncovou. Její vyjádření najdete ZDE.

Autor článku

 

Články ze sekce: ÚČTY A SPOŘENÍ