GP Monaka 2008: Hamilton vítězem velkého dramatu

26.05.2008 | , AUTO.CZ
STYL/auto


perex-img Zdroj: Finance.cz

Letošní GP Monaka nabídla neuvěřitelné drama plné zvratů a událostí. Vítězství si z deštivého Monte Carla odnáší Lewis Hamilton před Robertem Kubicou a Felipem Massou.

GP Monaka bývá často nudným závodem, kde o pořadí je rozhodnuto předem podle toho, jak se jezdci seřadí na startovním roštu. Letos se tato tradice nenaplnila. Díky rozmarům počasí se bylo od začátku do konce na co dívat. O vítězi rozhodovala odvaha, strategie a také notná dávka štěstí.

Před závodem

Monacké knížectví se připravilo na letošní mistrovský závod formule 1 s tradiční pečlivostí. Technici namontovali do ulic desítky kilometrů svodidel, v pohotovosti bylo množství perfektně připravených traťových komisařů, záchranářů a hasičů, kteří měli k dispozici tu nejlepší dostupnou techniku. Okruh dlouhý 3,340 km díky nízkým průměrným rychlostem obkrouží jezdci zpravidla 78krát, ale dohromady přitom ujedou pouze 260,520, což je přibližně o 45 km méně, než kolik předepisují pravidla pro ostatní velké ceny. Protože se závod jede po městských komunikacích, je asfaltový povrch dost nerovný a s ohledem na potřebu velké přilnavosti vyžaduje měkké pneumatiky. Bridgestone proto vyvinul super měkkou směs, jíž musí jezdci za normálních suchých podmínek v závodě při zastávkách v boxech prostřídat s běžnou měkkou směsí.

Letošní GP Monaka předcházela velmi nejistá předpověď počasí. Hovořilo se až o 90procentní pravděpodobnosti deště. Déšť nakonec nejvíce zasáhl do průběhu třetího volného tréninku a nepřímo tak ovlivnil úspěšnost či neúspěšnost některých jezdců v kvalifikaci. Ta se sice odehrála na suché trati, ale ne každému se podařilo v sobotu dopoledne doladit vůz. Podobný problém nastal před závodem. V neděli dopoledne totiž pršelo a trať jen postupně osychala. Ani pak nebylo nebezpečí deště zcela zažehnáno a krátce před startem se opět sneslo na okruh několik kapek. V době startu tak byla trať zase vlhká.

Vraťme se ještě ke kvalifikaci. Do ní vstupovali jako favorité jezdci McLarenu, ale nakonec se z první řady poněkud překvapivě radovali Felipe Massa a Kimi Räikkönen. Druhá řada tak zbyla na Lewise Hamiltona a Heikkiho Kovaleinena, kteří ovšem podle sdělení svého šéfa Rona Dennise pojedou s jinou strategií než jejich nejbližší konkurence. V silné formě se představil Nico Rosberg (Williams), zato jeho krajan Nick Heidfeld (BMW Sauber) po dlouhé době nepostoupil do top 10. Po kvalifikaci se ještě měnilo pořadí, protože Sebastian Vettel nastoupil do GP Monaka v novém monopostu Toro Rosso STR3 a v něm měl novou převodovku. To posoudili sportovní komisaři jako výměnu a pro Vettela to znamenalo ztrátu pěti pozic. Podobně byl potrestán Giancarlo Fisichella (Force India) za výměnu převodovky před kvalifikací. Posledním, kdo měnil převodovku, byl David Coulthard (Red Bull Racing), který havaroval na konci druhé části kvalifikace. Ztratil tak desátou pozici a na start se postavil až jako patnáctý.

Start

Do zahřívacího kola se nerozjel Heikki Kovalainen, a tak ho čekal start z pit-lane. Kvůli drobnému dešti použili všichni jezdci přechodné pneumatiky. Déšť ovšem postupně sílil a dal se očekávat brzký přechod na pneumatiky do extrémního mokra. Tuto fázi prokaučoval Kimi Räikkönen, který se svými mechaniky tak dlouho vyčkával s volbou pneumatik, až nestihl časový limit pro jejich nasazení před startem. Za to byl v průběhu závodu potrestán projetím boxové uličky.

V okamžiku startu už hustě pršelo. Felipe Massa udržel vedoucí pozici, zato Lewis Hamilton snadno předjel Kimiho Räikkönena. Průjezd první zatáčkou se ještě obešel bez kolize, pak ale začala přetlačovaná mezi svodidly, trvající až do 20. kola. Ještě v průběhu prvního kola strčil Nico Rosberg v tlačenici do Fernanda Alonsa (Renault) a poškodil přední křídlo svého Williamsu. Podobně narazil Jenson Button (Honda) do Nicka Heidfelda. Button a Rosberg v následujících kolech zamířili k mechanikům. Následoval je také Timo Glock, ktreý po smyku rovněž přišel o přední křídlo. Tito jezdci se na trať vraceli na pneumatikách do extrémního mokra, což jim dávalo naději na rychlejší průjezd vodou zalitou tratí. Ta byla velmi kluzká, protože zbytky nanesené gumy z předchozího dění z jejího povrchu smyl déšť. Jezdci navíc nemají od letošního roku k dispozici kontrolu trakce, která by jim jízdy ve stížených podmínkách usnadnila. Chybě se nevyhnul ani Lewis Hamilton a po kontaktu se svodidly ztratil druhou pozici, na níž se vrátil Kimi Räikkönen. Fin ale měl před sebou trest a kromě toho se na něho mohutně dotahoval Robert Kubica. V 7. kole nejprve nezvládl řízení David Coulthard ve stoupání ke kasinu a poté do něj narazil zezadu Sébastien Bourdais (Scuderia Toro Rosso). V tu chvíli také havaroval Fernando Alonso, když najel do bariéry a poškodil zadní kolo. V jeho případě byla závada opravitelná, kdežto pro Coultharda a Bourdaise závod skončil. Než byly odklizeny poškozené monoposty, vyrazil na trať safety car. Před znovuotevřením okruhu v 11. kole bylo pořadí následující: Felipe Massa, Kimi Räikkönen, Robert Kubica, Lewis Hamilton, Nick Heidfeld, Mark Webber, Fernando Alonso, Kazuki Nakajima, Rubens Barrichello, Adrian Sutil, Nelson Piquet Jr., Jarno Trulli, Sebastian Vettel, Giancarlo Fisichella, Heikki Kovalainen, Nico Rosberg, Timo Glock a Jenson Button

O další rozruch se postaral Fernando Alonso. Za stále hustého deště nejprve předjel Marka Webbera a namlsaný úspěchem se pustil do Nicka Heidfelda. Druhý útok ale dobře neodhadl a Němce před sebou nabral. Sám přitom přišel o přední křídlo a musel podruhé nuceně do boxů. Heifeld pokračoval, ale během několika dalších kol ztratil vzduch z poškozené levé zadní pneumatiky, kterou si prořízl o Alonsovo přední křídlo, a také musel do boxů. V 16. kole se dostal v Sainte Devote do problému vedoucí muž závodu Felipe Massa. Toho využil Robert Kubica a ujal se právě před Brazilcem vedení v závodě. Polskému jezdci se ale nedařilo vytvořit si rozhodující náskok, takže se z vedení těšil jen do 25. kola, kdy musel k plánovanému pit-stopu. A protože Massa setrval na trati výrazně déle, opět si po Brazilcově zastávce vyměnili pozice a jezdec Ferrari mohl o něco klidněji pokračovat v závodě před Kubicou. Už tolik se nedařilo Kimimu Räikkönenovi ve druhém Ferrari. Chtěl se dostat před polského jezdce ještě před jeho návratem od mechaniků, ale snahu přehnal a po nárazu do svodidel si poškodil přední křídlo, což znamenalo další vynucenou zastávku v boxech.

Přestává pršet, závod je ale dál napínavý

Od 20. kola začal ustávat déšť. Přesto závod neztratil nic ze své dramatičnosti. Na dráze se postupně vytvářela stále sušší stopa a tak nyní měli výhodu ti jezdci, kteří setrvali na přechodných pneumatikách. Po zastávce v boxech obou vedoucích jezdců se na čelo závodu posunul Lewis Hamilton, za touto trojící se ale bojovalo tvrdě dál o každou pozici. Jeden z takových soubojů neustál Timo Glock, který po smyku narazil zádí do bariéry. Zastávka v boxech Toyoty s opravou poškozeného monopostu ho vrhla až na konec jezdeckého pole. Definitivní konec přišel pro Giancarla Fisichellu. Ital odstoupil ze závodu ve 39. kole a rozhodně si takto oslavu své 200. Grand Prix nepředstavoval.

Ve 42. kole se pět nejrychlejších jezdců seřadilo takto: Lewis Hamilton, Felipe Massa (ztráta 21 s), Robert Kubica (26), Mark Webber (43) a Adrian Sutil (47). Hamilton ve vedení zvyšoval svůj náskok až do 50. kola, kdy před Felipem Massou vedl už o 30 sekund. To byl rozhodující okamžik pro vývoj zbylé části monacké velké ceny. První kdo zariskoval a poslal své jezdce na stále více osychající trať na suchých pneumatikách, byl Renault. Nelson Piquet jr. ovšem toto riziko nezvládl a v 50. kole rozbil auto. Zato Fernando Alonso v tu chvíli zajížděl svá nejrychlejší kola. Skvěle si také vedl Nico Rosberg, který byl o 2 sekundy na kolo rychlejší než jezdci na čele. Na základě této zkušenosti povolaly týmy BMW Sauber a McLaren v 53., resp. 54. kole ke druhé zastávce své jezdce, kteří přezuli také na suché pneumatiky. Zato u Ferrari zůstali poněkud konzervativní a Felipeho Massu vyzvali k přezutí až o čtyři kola později. To ho stálo druhé místo, na které se opět posunul Robert Kubica. Lewis Hamilton již vedl před touto dvojicí o více jak 40 sekund.

Nico Rosberg zdramatizoval závěr

V 62. kole nezvládl Nico Rosberg výjezd z tunelu a ve velké rychlosti rozbil svůj Williams po dvou bočních nárazech do svodidel. Zůstal nezraněn, ale na trať musel podruhé vyjet zpomalovací vůz. Tím nezbylo nic z náskoku Lewise Hamiltona a závod jakoby začínal znovu. Jezdci se seřadili v pořadí Lewis Hamilton, Robert Kubica, Felipe Massa, Adrian Sutil, Kimi Räikkönen a Mark Webber. Od sedmého místa už měli jezdci ztrátu nejméně jednoho kola. Srovnaní byli takto: Sebastian Vettel, Rubens Barrichello, Kazuki Nakajima, Heikki Kovalainen, Jenson Button, Fernando Alonso, Timo Glock, Jarno Trulli a Nick Heidfeld.

V 68. kole byl závod restartován a bylo zřejmé, že se nepodaří v časovém limitu dvou hodin odjet celkový počet 78 vypsaných kol. Do konce zbývalo 13 minut, ale ani tehdy nebyla nouze o vzrušení. V prvním kole po restartu vylétl Kimi Räikkönen z tunelu jako neřízená střela, nedobrzdil před šikanou a sestřelil skvěle jedoucího Adriana Sutila (Force India), který do té doby držel neuvěřitelné čtvrté místo. Räikkönen ještě dokázal dojet k mechanikům, kteří mu vůz opravili a poslali ho zpět na trať na deváté pozici. Zato nešťastný Sutil musel z velké ceny odstoupit.

Lewis Hamilton v závěru nic neponechal náhodě a okamžitě se utrhl od svých pronásledovatelů. Pomohl mu k tomu částečně i Robert Kubica, který při restartu trochu zaspal, ale před třetím Felipem Massou pozici udržel. Na čtvrtou pozici se posunul Mark Webber a zbylé bodované pozice si rozdělili Sebastian Vettel, Rubens Barrichello, Kazuki Nakajima a Heikki Kovalainen. Pro Räikkonena dnešní nevydařený závod znamená poměrně velkou bodovou ztrátu a především přepuštění vedení v hodnocení jednotlivců Lewisu Hamiltonovi.

Konečné výsledky GP Monaka 2008

Poz. Jezdec               Vůz/Tým                       Čas   

    
1.   Lewis Hamilton       McLaren-Mercedes MP4-23   2:00:42,742 (76 kol)
2.   Robert Kubica        BMW Sauber F1.08            +0:03,064
3.   Felipe Massa         Ferrari F2008               +0:04,811
4.   Mark Webber          Red Bull RB4 - Renault      +0:19,295
5.   Sebastian Vettel     Toro Rosso STR3 - Ferrari   +0:24,657
6.   Rubens Barrichello   Honda RA108                 +0:28,408
7.   Kazuki Nakajima      Williams FW30 - Toyota      +0:30,180
8.   Heikki Kovalainen    McLaren-Mercedes MP4-23     +0:33,191
9.   Kimi Räikkönen       Ferrari F2008               +0:33,792
10.  Fernando Alonso      Renault R28B                 - 1 kolo
11.  Jenson Button        Honda RA108                  - 1 kolo
12.  Timo Glock           Toyota TF108                 - 1 kolo      
13.  Jarno Trulli         Toyota TF108                 - 1 kolo
14.  Nick Heidfeld        BMW Sauber F1.08             - 4 kola


Závod nedokončili:


15.  Adrian Sutil         Force India VJM001 – Ferrari -  9 kol
16.  Nico Rosberg         Williams FW30 - Toyota       - 17 kol      
17.  Nelson Piquet jr.    Renault R28B                 - 29 kol
18.  Giancarlo Fisichella Force India VJM001 – Ferrari – 40 kol
19.  David Coulthard      Red Bull RB4 – Renault       - 69 kol
20.  Sébastien Bourdais   Toro Rosso STR3 - Ferrari    - 69 kol


Nejrychlejší kolo: Kimi Räikkönen 1:16,689 min (74. kolo)

 

Autor článku

 

Články ze sekce: STYL/auto