"Vzhledem k důležitosti těchto prémiových cestujících pro ziskovost leteckých společností je absolutní pokles počtu špatnou zprávou, zvláště vzhledem k tomu, že cena leteckých pohonných hmot za rok do března stoupla o 170 procent," uvedla IATA. Pokles byl nejvyšší od roku 2003. Příjmy se však nesnížily tolik, jako počet cestujících, protože většinu poklesu zaznamenaly společnosti u kratších a méně ziskových letů, dodala IATA.
Výsledky nejsou vzhledem k problémům americké ekonomiky a ekonomik některých evropských zemí překvapením. Lety první a business třídou využívají hlavně podnikatelé při služebních cestách, a ty jsou spojené převážně se sektorem finančních služeb. Ten se nyní zmítá v problémech kvůli krizi na úvěrových trzích odstartované problémy na americkém trhu z rizikovými hypotékami. Podle hlavního ekonoma IATA se situace v nejbližší době ještě zhorší, poté se však opět změní k lepšímu.
Lety první a business třídou jsou důležitým zdrojem zisku hlavně pro americké aerolinky. K tomu se firmy nyní potýkají s rostoucími cenami pohonných hmot. Většina předních amerických aerolinek kvůli tomu v posledních týdnech opakovaně zvýšila cenu letenek a palivové příplatky zvyšují i další světové aerolinky. Vyšší ceny letenek a zavádění dalších poplatků, jako zpoplatnění odbavení zavazadel a občerstvení na palubě, jsou mezi aerolinkami nejoblíbenějšími prostředky, kterými se snaží vyrovnat nárůst cen pohonných hmot.
Údaje potvrzují i poslední trendy. Minulý měsíc vyhlásily bankrot aerolinky Eon Airlines, které provozovaly lety přes Atlantik pouze v business třídě. Následovaly tak konkurenční MAXjet Airways, které zkrachovaly v prosinci, napsala agentura AP.