Drahá ropa může ČSA připravit o stamiliony korun

27.05.2008 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


perex-img Zdroj: Finance.cz

Praha 27. května (ČTK) - Neustále rostoucí ceny ropy zřejmě zhorší celoroční výsledek hospodaření Českých aerolinií o stamiliony korun. ČTK to řekla mluvčí firmy Daniela Hupáková. Dodala, že pokud se ceny ropy udrží na současné rekordní úrovni, přistoupí aerolinie ke zvýšení palivových příplatků. S drahým palivem se potýkají i další letecké společnosti, některým zřejmě hrozí krach.

"Dá se očekávat dopad do celoročního zisku firmy v řádu stamilionů, bude to ale záviset na tom, zda se do konce roku udrží stávající vysoká úroveň cen, či dokonce se ještě zvýší," uvedla Hupáková. Počátkem roku firma počítala s letošním ziskem téměř 400 milionů korun. Cena ropy ale od té doby vzrostla o 40 procent a minulý týden se vůbec poprvé vyšplhala nad 135 dolarů za barel.

Jen částečnou pomoc znamená pro ČSA silný kurz koruny i eura vůči dolaru. Cenu části plánované spotřeby paliva si společnost zajistila u dodavatelů takzvaným hedgingem. "To je však opatření pouze krátkodobé," řekla Hupáková. Dalším nástrojem jsou palivové příplatky k základní ceně letenky, které prý ale pokryjí pouze část nárůstu cen ropy.

S vysokou cenou paliva se potýkají i další letecké společnosti. Například německá Lufthansa zvýšila v polovině května palivový příplatek na evropských letech o čtyři eura na 21 eur (525 Kč) a na mezikontinentálních letech o pět eur na 82 eur (2050 Kč). ČSA zatím drží poplatky na 22 eurech (550 Kč), respektive 70 eurech (1750 Kč). Jde o průměr, konkrétní výše poplatků se liší podle destinace.

Lufthansa zároveň hodlá masivně investovat do nových úsporných letadel. V následujících deseti letech nakoupí 170 strojů za 14 miliard eur (350 miliard Kč). Podle zástupce firmy Jana Laštovičky se tak výrazně sníží spotřeba, která nyní činí 4,4 litru paliva na 100 kilometrů a pasažéra. Počátkem 90. let to bylo ještě o 30 procent více. Úspornější letadla kupují i ČSA.

Potíže se nevyhýbají ani nízkonákladovým dopravcům. "Nemůžeme říci, že drahá ropa neovlivňuje hospodaření společnosti easyJet," řekl regionální šéf easyJetu John Kohlsaat. Společnost se podle něj nyní mnohem více zaměřuje na výnosnost jednotlivých linek.

Stejně je na tom německá společnost Germanwings, která kvůli drahé ropě omezila letové kapacity. Mluvčí firmy Thomas Winkelmann to označil za prozřetelný krok. Omezení letů ČSA nevyloučila do budoucna ani Hupáková. "Nelze vyloučit postupnou koncentraci na výnosnější trhy a omezování méně silných či doplňkových trhů v případě dalšího růstu cen paliva," řekla.

Zástupci oslovených společností se shodují v tom, že pro některé "ostatní" letecké firmy může být současná cena ropy osudná. "Mnohé aerolinky nebyly ziskové, nebo byly na hranici ziskovosti již při cenách ropy před půl rokem. Očekáváme, že budou bojovat o svou existenci a některé mohou i zkrachovat," řekl Kohlsaat. "Nepochybně ano, ale je to spíše otázka pro roky 2009 a 2010," doplnila Hupáková.

Drahá ropa ovlivňuje téměř všechna odvětví hospodářství. Na červen kvůli tomu ohlásily částečné zdražení jízdenek České dráhy, minimálně o deset až 15 procent zřejmě podraží také kamionová doprava, která ovlivňuje cenu zboží v obchodech. V uplynulých dnech také podražily v řádech stokorun letecké zájezdy.

Naopak zlaté časy nastávají podle agentury Reuters výrobcům jízdních kol, neboť lidé se snaží omezit jízdy autem.

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK