Průzkum: S nakupováním na internetu má zkušenost již 28 pct Čechů

28.05.2008 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


perex-img Zdroj: Finance.cz

Praha 28. května (ČTK) - V Česku přibývá lidí, kteří nakupují zboží či služby na internetu. Zatímco před třemi roky mělo zkušenost s nákupy v internetových obchodech 12 procent obyvatel ČR starších 15 let, tak letos jejich podíl vzrostl na 28 procent. Češi na internetu utrácejí zejména za oblečení, elektroniku, knihy, domácí spotřebiče a hudební či filmové nosiče. Vyplývá to z průzkumu společnosti Factum Invenio.

"Roste také podíl zkušených zákazníků internetových obchodů. V současné době šest procent Čechů uvádí, že prostřednictvím internetu uskutečnilo více než deset nákupů. Před třemi lety podíl takto aktivních zákazníků dosahoval dvou procent," sdělila společnost Factum Invenio.

Internet využívají k nákupu spíše muži než ženy a obliba internetových obchodů závisí také na věku, vzdělání či příjmu. "S rostoucím vzděláním a příjmem roste počet online nakupujících a v případě věkové struktury je situace opačná. Zatímco ve skupině lidí ve věku 21 až 30 let nakupuje na internetu 49 procent, ve skupině 51 až 60 let pouze 14 procent," stojí ve zprávě Factum Invenio.

Loni Češi v internetových obchodech utratili 18 miliard korun, což bylo o čtyři miliardy více, než rok před tím. Letos se očekává růst na 22 miliard korun. Ze zboží jsou mezi nakupujícími na internetu nejoblíbenější knihy, časopisy, spotřební elektronika a výpočetní technika. Nejoblíbenější online službou je nákup lístků do kin nebo divadel a fotoslužby. Podle studie Factum Invenio při nákupech na internetu mírně klesá zájem o nosiče typu CD a DVD, naopak roste poptávka po zájezdech, letenkách a oblečení.

"Nejpoužívanějším způsobem platby za objednané zboží zůstává dobírka, ale vzhledem k tomu, že stále více zákazníků preferuje převod z účtu, je možné předpokládat, že v blízké době se nejběžnějším způsobem platby v internetových obchodech stane právě převod z účtu," uvedla společnost Factum Invenio, podle které roste i podíl lidí platících kreditní kartou.

Například skupina internetových obchodů Kasa.cz loni zvýšila tržby o 77 procent na 1,28 miliardy korun. Letos vedení obchodů Kasa.cz předpokládá, že se tržby přiblíží ke hranici dvou miliard korun. "Lidé si již zvykli přes internet nakupovat prakticky cokoliv - byty, auta, bílou techniku, hudbu, filmy či oblečení. Tento trend v tuzemsku výrazně posílil v posledních dvou letech, ve světě boom internetových obchodů trvá ještě déle," podotkl ředitel internetových obchodů Kasa.cz Martin Kasa.

Přestože se počet Čechů nakupujících na internetu stále zvyšuje, Česko z tohoto pohledu podle společnosti Factum Invenio stále zaostává za západoevropskými zeměmi. Například v Norsku, Dánsku, Švédsku, Nizozemí, Velké Británii nebo Německu je totiž podíl nakupujících na internetu několikanásobně vyšší než v ČR.

"Mezi hlavní bariéry rychlejšího rozvoje internetového prodeje v ČR patří kromě relativně nižší penetrace internetu než v západní Evropě také skutečnost, že potenciálním zákazníkům chybí možnost prohlédnout si nakupované zboží," uvedl Michal Peca ze společnosti Factum Invenio, podle kterého čeští spotřebitelé mají také obavy z obtížné reklamace, vysoké ceny za doručení zboží a obávají se též problémů s doručením.

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK