Významnou měrou přispějí k budování českých kolejišť evropské fondy. Mezi roky 2007 a 2013 z nich v rámci operačního programu Doprava přiteče zhruba 70 miliard korun. Jak připomněla Kodysová, je to poprvé, co se evropský příspěvek rozdělí v podstatě rovným dílem mezi silnice a železnice. EU zaplatí zhruba 60 až 80 procent nákladů na výstavbu koridorů.
O modernizaci čtyř hlavních železničních koridorů rozhodla vláda v 90. letech minulého století. První dvě tratě, z Děčína do Břeclavi a z Polska napříč Moravou, jsou již téměř hotovy. Zbývá pouze dodělat úpravy v některých železničních uzlech. Naopak výstavba třetího a čtvrtého koridoru je nyní v plném proudu a způsobuje nemalé problémy Českým drahám.
Jde o trasy z Prahy do Rakouska přes České Budějovice a z Plzně do Německa přes Cheb. Kvůli stavebním pracím zde cestující často čeká výluka a nepříjemné zdržení při přestupu na náhradní autobus. Čtyři základní koridory, z nichž tři jsou součástí celoevropské páteřní sítě, by měly být hotovy v roce 2016.
"Železnice bude konkurenceschopná pouze na dlouhých trasách," upozornila Kodysová na hlavní důvody obnovy koridorů. Zmínila přitom plány Evropské komise, podle kterých by se měla v následujících letech přesunout na železnici zhruba polovina zboží putujícího dnes po silnicích.
Kromě koridorů hodlá SŽDC investovat také do méně významných a regionálních tratí a vylepšit podmínky pro cestující. Jde například o úpravu nástupišť a zajištění bezbariérového přístupu k nim.