V EU vzniknou desítky outletových center

29.05.2008 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


perex-img Zdroj: Finance.cz

Praha 29. května (ČTK) - V zemích Evropské unie bude v následujících letech otevřeno několik desítek nových outletových center, kterých již v patnácti evropských zemí funguje více než stovka. Nová outletová centra přibudou i v Česku, kde jsou nyní v provozu pouze dva velké nákupní komplexy s outletovými obchody nabízejícími se slevou až několika desítek procent hlavně značkové oděvy či obuv starších kolekcí. ČR se svými dvěma outletovými centry zatím podle odborníků zaostává za západní Evropou či Polskem, kde jsou outletové komplexy rozšířenější.

V loňském roce v patnácti zemích EU podle průzkumu HandelAktuell 2007 fungovalo zhruba 120 outletových center a stavba dalších sedmi desítek byla plánována. Nejhustší síť outletových center je ve Velké Británii, kde jich loni bylo 39. V Česku na konci loňského roku byla v provozu první dvě outletová centra, a to Freeport v Hatích u Znojma a Fashion Arena v Praze-Štěrboholích. Centrum Fashion Arena disponuje sedmi desítkami prodejen, přičemž obchodníci prodávají značkové zboží se slevou od 30 do 70 procent. Ve Freeportu je 65 outletových prodejen a slevy se také pohybují v desítkách procent.

Pavlína Hajnová ze společnosti Centers DATA řekla, že developeři v následujících čtyřech letech chtějí na tuzemském trhu otevřít devět outletových center. K tomu poměrně vysokému číslu se ještě mohou přidat další čtyři česká obchodní centra, která přeměnu na outlet plánují, uvedla.

Například v Tuchoměřicích u Prahy by letos mělo být otevřeno outletové obchodní centrum Galerie Móda, do kterého italská investiční společnost B.Consulting investuje přes miliardu korun. V centru bude zhruba 170 obchodů především s oděvy. Developerská společnost Devo Group hodlá letos na podzim u Lokte na 66. kilometru dálnice D1 zprovoznit outletové centrum s pronajímatelnou plochou 18.000 metrů čtverečních a 110 obchody. Přibližně 70 procent plochy má patřit módě, zbývající prostory zaberou restaurace, občerstvení a služby. Hodnota projektu činí zhruba dvě miliardy korun.

I když se pojem outlet v Česku teprve zabydluje, Češi již přicházejí nákupům v outletových centrech na chuť. "Náš obrat se loni ve srovnání s předchozím rokem zvýšil o 28 procent. Historicky nejvyšší tržby Freeport zaznamenal loni v prosinci, kdy byl obrat vyšší o 52 procent a návštěvnost o 41 procent než v předchozím roce," sdělilo ČTK vedení outletového centra Freeport. To v Hatích funguje od roku 2003 a kromě Čechů do něj chodí nakupovat zákazníci z nedalekého Rakouska či Slovenska.

O vysoké návštěvnosti mluví i šéfové loni v listopadu otevřeného outletového centra Fashion Arena v Praze-Štěrboholích. "Jen za první tři měsíce provozu navštívilo Fashion Arena Outlet Center téměř půl milionu návštěvníků, což je víc, než měla srovnatelná centra v jiných východoevropských zemích, Maďarsku a Polsku," řekla dnes ČTK manažerka Fashion Arena Outlet Center Iva Janovská. Upozornila, že návštěvníci outletového centra se pravidelně vracejí a vidina slev láká do Fashion Areny i zákazníky ze vzdálenějších regionů, což je proti klasickým nákupním centrům podstatný rozdíl. "Při jedné návštěvě lidé uskuteční hned několik nákupů, většinou pro celou rodinu," podotkla.

Roste i zájem obchodníků o pronájem prodejních prostor v outletových centrech. "Noví nájemci přibývají každý měsíc. Aktuálně je (ve Fashion Areně) otevřeno zhruba osmdesát procent obchodů," uvedla Janovská, podle které v outletovém centru Fashion Arena od začátku letošního roku zprovoznilo své prodejny deset nových nájemců.

Polský řetězec outletových obchodů Semax S.A. zase plánuje v Česku do tří let vybudovat síť přibližně 15 prodejen se značkovými oděvy. V závěru loňského roku v Česku provozoval první dvě prodejny Vabbi Factory Outlet (VFO). "Lidi tady začínají mít dost peněz i na oblečení, zároveň jsou ale chytří a hledají možnosti, jak ušetřit," zdůvodnila expanzi do Česka ředitelka mezinárodní sítě VFO Maria Przygodzinská.

První outletová centra vznikla v 80. letech v USA, kde se tímto způsobem značkoví výrobci zbavovali přebytků a uvolňovali místo novým sezonním kolekcím. Outlety se poté rozšířily do Británie, v polovině 90. let byly už ve většině evropských zemí. Nyní je v Evropě přes 120 těchto center, nejvíce ve Francii, Itálii a Velké Británii. Výrobci světových značek do nich přesouvají také neuskutečněné exporty, obchodní vzorky i část zboží druhé jakosti.

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK