V loňském roce v patnácti zemích EU podle průzkumu HandelAktuell 2007 fungovalo zhruba 120 outletových center a stavba dalších sedmi desítek byla plánována. Nejhustší síť outletových center je ve Velké Británii, kde jich loni bylo 39. V Česku na konci loňského roku byla v provozu první dvě outletová centra, a to Freeport v Hatích u Znojma a Fashion Arena v Praze-Štěrboholích. Centrum Fashion Arena disponuje sedmi desítkami prodejen, přičemž obchodníci prodávají značkové zboží se slevou od 30 do 70 procent. Ve Freeportu je 65 outletových prodejen a slevy se také pohybují v desítkách procent.
Pavlína Hajnová ze společnosti Centers DATA řekla, že developeři v následujících čtyřech letech chtějí na tuzemském trhu otevřít devět outletových center. K tomu poměrně vysokému číslu se ještě mohou přidat další čtyři česká obchodní centra, která přeměnu na outlet plánují, uvedla.
Například v Tuchoměřicích u Prahy by letos mělo být otevřeno outletové obchodní centrum Galerie Móda, do kterého italská investiční společnost B.Consulting investuje přes miliardu korun. V centru bude zhruba 170 obchodů především s oděvy. Developerská společnost Devo Group hodlá letos na podzim u Lokte na 66. kilometru dálnice D1 zprovoznit outletové centrum s pronajímatelnou plochou 18.000 metrů čtverečních a 110 obchody. Přibližně 70 procent plochy má patřit módě, zbývající prostory zaberou restaurace, občerstvení a služby. Hodnota projektu činí zhruba dvě miliardy korun.
I když se pojem outlet v Česku teprve zabydluje, Češi již přicházejí nákupům v outletových centrech na chuť. "Náš obrat se loni ve srovnání s předchozím rokem zvýšil o 28 procent. Historicky nejvyšší tržby Freeport zaznamenal loni v prosinci, kdy byl obrat vyšší o 52 procent a návštěvnost o 41 procent než v předchozím roce," sdělilo ČTK vedení outletového centra Freeport. To v Hatích funguje od roku 2003 a kromě Čechů do něj chodí nakupovat zákazníci z nedalekého Rakouska či Slovenska.
O vysoké návštěvnosti mluví i šéfové loni v listopadu otevřeného outletového centra Fashion Arena v Praze-Štěrboholích. "Jen za první tři měsíce provozu navštívilo Fashion Arena Outlet Center téměř půl milionu návštěvníků, což je víc, než měla srovnatelná centra v jiných východoevropských zemích, Maďarsku a Polsku," řekla dnes ČTK manažerka Fashion Arena Outlet Center Iva Janovská. Upozornila, že návštěvníci outletového centra se pravidelně vracejí a vidina slev láká do Fashion Areny i zákazníky ze vzdálenějších regionů, což je proti klasickým nákupním centrům podstatný rozdíl. "Při jedné návštěvě lidé uskuteční hned několik nákupů, většinou pro celou rodinu," podotkla.
Roste i zájem obchodníků o pronájem prodejních prostor v outletových centrech. "Noví nájemci přibývají každý měsíc. Aktuálně je (ve Fashion Areně) otevřeno zhruba osmdesát procent obchodů," uvedla Janovská, podle které v outletovém centru Fashion Arena od začátku letošního roku zprovoznilo své prodejny deset nových nájemců.
Polský řetězec outletových obchodů Semax S.A. zase plánuje v Česku do tří let vybudovat síť přibližně 15 prodejen se značkovými oděvy. V závěru loňského roku v Česku provozoval první dvě prodejny Vabbi Factory Outlet (VFO). "Lidi tady začínají mít dost peněz i na oblečení, zároveň jsou ale chytří a hledají možnosti, jak ušetřit," zdůvodnila expanzi do Česka ředitelka mezinárodní sítě VFO Maria Przygodzinská.
První outletová centra vznikla v 80. letech v USA, kde se tímto způsobem značkoví výrobci zbavovali přebytků a uvolňovali místo novým sezonním kolekcím. Outlety se poté rozšířily do Británie, v polovině 90. let byly už ve většině evropských zemí. Nyní je v Evropě přes 120 těchto center, nejvíce ve Francii, Itálii a Velké Británii. Výrobci světových značek do nich přesouvají také neuskutečněné exporty, obchodní vzorky i část zboží druhé jakosti.