Zdražování pohonných hmot zatím jejich spotřebu v ČR neovlivnilo

29.05.2008 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


perex-img Zdroj: Finance.cz

Praha 29. května (ČTK) - Prudký nárůst cen pohonných hmot v Česku v posledním období zatím neměl vliv na jejich spotřebu. Za období do konce dubna vzrostl prodej pohonných hmot meziročně o pět procent. Zvýšily se i prodeje nafty, která zdražila od ledna dvakrát více než benzin. Do budoucna lze ale očekávat, že cena nafty bude hrát významnou roli při výběru nového vozu, zjistila ČTK.

"Statistiky jsou ovlivněny prosincovým vstupem Česka do schengenského prostoru, který otevřel hranice i autodopravcům a jejich aktivita v ČR ještě mírně zesílila," řekl analytik Cyrrus Jan Procházka. Čeští motoristé podle něj nyní hodně zvažují své nedůležité cesty autem. Reagují tak na skokové zdražení paliv.

"Pokud by cena rostla pomaleji a bez zjevných skoků, tak ani u hranice 36 Kč za litr nafty velký pokles nezaznamenáme," dodal Procházka.

Stále více se potvrzuje, že mezi motoristy je čím dál tím více žádanější nafta. Důvodem je rostoucí počet kamionů na českých silnicích, mírně se zvýšil i podíl osobních vozů s dieselovými motory. Například v síti čerpacích stanic Benzina tvořil loni diesel 53 procent prodejů. Ještě v roce 2000 byl poměr opačný: z 55 procent se na prodejích podílel benzin.

"Na dálničních čerpacích stanicích nebo na místech s vysokou frekvencí nákladní veřejné a tranzitní dopravy je dnes podíl nafty až 80 procent," řekl ČTK ředitel pro jakost společnosti Benzina Václav Loula. Podíl nafty se zvyšuje i prvních letošních měsících, nyní se dostal na 56 procent.

Spotřeba nafty roste i přesto, že letos je nafta poprvé dražší než benzin i na začátku letní motoristické sezony. V uplynulých letech to bylo naopak. A zájem o palivo do dieselových motorů se i přes další nárůst cen v příštích měsících patrně nesníží. "Nastavenou logistiku po silnici, zásobování materiálem nezměníte určitě ze dne na den," řekl Loula.

U benzinu rozhodne hlavní letní motoristická sezona, zda lidé omezí výdaje na dopravu. "Lidé se spíše snaží šetřit výběrem čerpacích stanic, které mají nejlevnější pohonné hmoty," řekl analytik Colosseum Petr Čermák. Nikoliv omezením jízd, dodal.

Se zvyšujícími se cenami pohonných hmot ale bude vzrůstat i zájem o úspornější a menší automobily. "Podobný trend je možné pozorovat i ve světě. Poptávka vzroste i po alternativních pohonech, jako je například plyn," řekl Čermák. Do Česka by tak měl s odstupem dorazit trend, který nyní je aktuální ve Spojených státech.

Doba, kdy by lidé začali měnit spotřební návyky, ale zatím podle Procházky ještě nepřišla. "V budoucnu ale i díky emisním snahám Evropské komise očekávám postupný příklon českých motoristů k úspornějším vozům. Ostatně nynějším hlavním posláním výzkumných týmů v automobilkách je zejména úspora emisí a paliva, design částečně ustupuje univerzálnosti součástek," dodal analytik.

"Pro vyšší spotřebu nafty jasně mluví rovněž investiční výstavba, stavební práce náročné na spotřebu nafty. K tomu se v širších souvislostech přidává vývoj ekonomiky i růst HDP," podotkl Loula.

Spotřeba nafty vzrostla od roku 2000 o 75 procent, zatímco poptávka po benzinu se zvedla jen o 12 procent. Na jednoho obyvatele se v roce 2007 spotřebovalo 275 litrů benzinu a 490 litrů nafty. Nejprodávanější benzin Natural 95 se v Česku podle údajů společnosti CCS prodává v průměru za 32,55 Kč/l a nafta za 34,87 Kč/l.

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK