"Musíme vycházet z toho, že do roku 2012 stoupnou ceny nových vozů v průměru minimálně o 2000 eur," řekl Verheugen. Plánované předpisy zahrnují přísnější limity pro emise oxidu uhličitého a povinné vybavení automobilů elektronickým stabilizačním systémem (ESP) a pneumatikami s nízkým valivým odporem, píše agentura DPA.
"Považuji to za obhajitelné, pokud se vyšší náklady na pořízení během doby života automobilu vyplatí díky vyšší efektivitě při využívání paliva a menšímu riziku nehod," řekl Verheugen.
Podle komise by měly automobilky upravit výrobu a vývoj motorů tak, aby se emise z nových vozidel snížily ze současných asi 160 na 130 gramů na kilometr. Dalších deset gramů by mohly ušetřit energeticky úspornější technologie v autě, například u klimatizací. Pokud by takovým pravidlům automobilky nevyhověly, měly by platit pokuty.
Podle Verheugena bude možné dosáhnout navrhovaného snížení emisí nejpozději do roku 2015. Eurokomisař pro životní prostředí Stavros Dimas přitom prosazuje, aby nové limity pro emise začaly platit již od roku 2012, připomněla DPA.