Od generace karet s jádrem G80 umožnila NVIDIA programovat aplikace těmto jádrům přímo "na tělo". Možná si vzpomenete, na žábu Froggy z technologického dema k uvedení GeForce 8800 GTX - tu bylo možné různě deformovat v reálném čase, a vše počítala grafická karta. Prostředí pro programování aplikací pro GPU karet NVIDIA se nazývá CUDA, a letos zažije s příchodem GeForce GTX 280 svůj "comeback" ve velkém stylu.
Kromě vysokého herního výkonu, nabídne totiž GeForce GTX 280 nové možnosti využití pro aplikace psané v CUDA. S mnohem výkonnější architekturou (proti G80) se totiž otevírá skutečně gigantický výkon ve výpočetních operacích. Říkate, že CUDA je s námi již dlouho a žádnou praktickou využitelnost nepřinesla? Mýlíte se! Dnes je ke stažení několik desítek/stovek věděckých simulátorů a výpočetních programů psaných pod CUDA. Programů pro "běžné" využití bylo ale málo (jen pár fanouškovských).
To ale hodlá NVIDA právě změnit, ve vývoji je několik profesionálních aplikací stavících na možnostech vysokého výpočetního výkonu GPU. A nejde jen o nějaké "prográmky", ale například nový Photoshop bude místo procesoru využívat jádro GPU a rychlost provádění operací se 20x zrychlí! V přípravě je i konvertor videa, kde se proti čtyřjádrovému procesoru zrychlí převod na zlomek potřebného času.
Do konce roku vydá NVIDIA spolu s různými softwarovými výrobci více než 50 aplikací, které budou využívat pro svůj chod výkon GPU a nikoli již CPU. Mezi mnoha prakticky využitelnými aplikacemi bude i dlouho slibovaný Folding@Home klient a mnoho dalších. NVIDIA sází na CUDA a její možnosti významně, a bude aplikace a vývojáře do budoucna velmi podporovat.
Ptáte se, jak využít tento vysoký výkon GPU také ve hrách? Přeci ve reálné fyzice! NVIDIA koupila PhysX a implementovala její plnou podporu do jádra G200. Dosud jste pro hry s podporou PhysX potřebovali nějakou grafiku a PhysX akcelerátor, to s uvedením GeForce GTX 280 padá. Tato grafická karta dokáže zároveň počítat scénu i fyziku, stejně jako byste měli osazenou fyzicky kartu Ageia PhysX.
Do konce roku je ohlášeno téměř 30 herních titulů s plnou podporou technologie PhysX, kterou ale bohužel karty ATi nepodporují. Jak se bude taková hra chovat, na grafice bez podpory PhysX? Buď přijdete o některé efekty, a nebo budete potřebovat silnější procesor - ten bude fyziku počítat, stejně jako u dnešních her s PhysX bez osazené karty Ageia.
Několik dalších novinek ...
Na závěr si ještě řekněme několik novinek o nadcházejících grafikách GeForce GTX 280. Kartu již máme fyzicky k dispozici, takže následující data jsou již ověřeným faktem:
- Spotřeba ve Windows při brouzdání internetem (při psaní této zprávy) je 30W. Ano čtete správně, karta má v idle takto extrémně nízkou spotřebu.
- Výkonový náskok proti GeForce 9800 GX2 je ve všech hrách značný, ovšem jedna výjimka se najde ...
- Ovladače jsou ve své finální podobě a jsou dokonce několik týdnů staré (vše ale funguje jak má)
- Integrovaná PhysX technologie