"V evropském měřítku jsme malý dopravce, a proto spíše vyčkáváme, jak se zachová konkurence," uvedl Lašák. Dálkové letecké společnosti v poslední době kvůli rostoucím cenám ropy zvyšují stále více příplatky na pohonné hmoty a nízkonákladové společnosti zavádějí stále nové poplatky, píše server.
"Pokud ceny ropy nebudou pokračovat i nadále v tak strmém růstu, jako tomu bylo doposud zejména v posledních čtyřech měsících, tak nepočítáme s dalším zvyšováním palivových příplatků ani se zaváděním poplatků za jídlo a zavazadla na palubě a podobně," vysvětlil Lašák.
Kdyby se ale ceny ropy naopak obrátily a začaly výrazněji klesat, připustil, že by i ČSA zřejmě přistoupily na snížení palivových příplatků. "Je ale těžké spekulovat o vývoji ceny ropy. Pokud by ale dramaticky poklesla a vrátila se zpět pod 100 dolarů za barel, tak samozřejmě na to naše palivové příplatky budou reagovat přesně v souladu s konkurencí," upozornil Lašák.
Cena ropy od počátku roku vzrostla o 40 procent a vůbec poprvé se vyšplhala nad 135 dolarů za barel. To způsobuje aeroliniím problémy a podle odborníků by některé mohly zkrachovat.
S vysokou cenou paliva se potýkají i další letecké společnosti. Například německá Lufthansa zvýšila v polovině května palivový příplatek na evropských letech o čtyři eura na 21 eur (525 Kč) a na mezikontinentálních letech o pět eur na 82 eur (2050 Kč). Ve stejnou dobu zvýšila poplatky například i společnost Air France.
"Přežijí samozřejmě jen ty aerolinky, které mají buď vytvořeny nějaké rezervy, nebo budou schopny prodávat i za zvýšenou cenu. Rozhodně ale nechci spekulovat o tom, kdo zbankrotuje," dodal Lašák.
Například druhá největší letecká společnost v USA United Airlines plánuje podle listů Chicago Tribune a Wall Street Journal kvůli vysokým cenám pohonných hmot odstavit kolem sta letadel s nejvyšší spotřebou paliva, napsal server iHned.cz.