"Cílem směrnice je zlepšit obraz evropské námořní dopravy a přilákat do odvětví námořní dopravy mladé lidi," uvedla Evropská komise. Podle jejích představitelů měly jednotlivé členské státy EU převést příslušnou směrnici do svého národního práva do konce října loňského roku. Skutečnost, že Česko již několik let nemá žádnou mořskou flotilu, nehraje v tomto případě roli.
Dnešní hrozba Evropské komise částečně připomíná události z června loňského roku, kdy EU chtěla po Česku vybudování úřadu pro vyšetřování námořních nehod. Zvláštní situaci, kdy by Češi budovali úřad, který by neměl co na práci, se však podařilo zabránit a unie od tohoto požadavku nakonec ustoupila.
Česko mělo námořní flotilu naposledy v roce 1998, kdy byla prodána poslední loď dříve 14 členné námořní flotily. Svého času šlo dokonce o jednu z největších flotil vnitrozemského státu na světě.