"To, jestli dojde k nějakým změnám v rozložení prodávaných motorizací případně zjistíme až s odstupem cca tří měsíců, a to zejména kvůli délce rozhodovací fáze při koupi auta a kvůli dodacím lhůtám," uvedl například nedávno mluvčí Volkswagenu Jan Klíma.
"Osobně si myslím, že spotřebitelské návyky a preference se nemění tak rychle, navíc vyšší cena nafty v zimních měsících byla normou i v loňských letech, zdůvodněna zvyšující se spotřebou topných olejů," dodal analytik Cyrrusu Jan Procházka. Podle něj dosavadní vývoj nelze zatím nazvat trendem, ale v dlouhodobějším horizontu je možné počítat s tím, že úsloví: "nafta patří do kamen" dostane pro řidiče osobních automobilů nový význam.
Vedle drahé nafty se podle odborníků na poklesu podílu dieselových vozů projevuje i pokračující přesun aut nakupovaných firmami mezi lehké užitkové, kde je možný odpočet DPH. Firemní vozy přitom ročně většinou najezdí více kilometrů a zastoupení aut na naftu je mezi nimi vyšší. I v této kategorii ale došlo k poklesu podílu dieselů o 1,5 procentního bodu na 73,4 procenta.
Motorová nafta u českých čerpacích stanic od začátku roku zdražila o 3,50 Kč a v současnosti se prodává kolem 35 korun za litr. Benzin zdražil o dvě koruny na v průměru 32,70 Kč.