Američané kvůli slabé ekonomice plánují v létě méně cest letadlem

08.06.2008 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


perex-img Zdroj: Finance.cz

Washington 8. června (ČTK) - Americké letecké společnosti, které se letos potýkají s problémy kvůli drahé ropě, čeká další rána. Méně Američanů se letos v létě kvůli slabé ekonomice a růstu cen letenek chystá cestovat letadlem. Obsazenost letadel by se však snížit neměla, protože letecké společnosti spolu s tím chystají omezení počtu letů, které jim má pomoci překonat rostoucí náklady na pohonné hmoty.

Podle průzkumu amerického Sdružení letecké dopravy (ATA) aerolinky přepraví v období od 1. července do 31. srpna na domácích linkách 211,5 milionu cestujících. To je o 1,3 procenta méně než loni v létě. Méně cestujících na domácích trasách americké aerolinky přepravily naposledy v roce 2006, kdy počet cestujících klesl o jedno procento. Naopak loni v létě přepravily rekordních 213,8 milionu cestujících.

Aerolinky současně kvůli poklesu ekonomiky a růstu cen pohonných hmot omezují svoji kapacitu přepravy. Letadla by tak i přes pokles měla být zaplněná z téměř 85 procent.

Aerolinky se snaží různými způsoby vyrovnávat vyšší náklady na pohonné hmoty způsobené růstem cen ropy. Ve srovnání se stejným obdobím loni ceny leteckého paliva stouply o 82 procent. Některé americké aerolinky minulý měsíc oznámily, že budou opět zvyšovat ceny letenek, aby tak vyrovnaly růst cen pohonných hmot. A podle prezidenta a generálního ředitele ATA Jemase Maye je další zdražení letos v létě nevyhnutelné.

Aerolinky se snaží zvyšovat své příjmy i jinými způsoby, než je zvyšování cen letenek či palivových příplatků. Patří mezi ně zavádění nových poplatků, jako za odbavení zavazadel či za podávání občerstvení na palubě, snižování kapacity či odkládání expanzních plánů. V letošním roce již také americké aerolinky podle údajů výzkumné a konzultační společnosti Challenger, Gray & Christmas propustily téměř 22.000 zaměstnanců. V uplynulých měsících požádalo o ochranu před věřiteli nebo zastavilo svůj provoz nejméně sedm malých aerolinek.

Od března do května aerolinky oznámily v průměru propuštění 5500 zaměstnanců měsíčně. Pokud by stejným tempem pokračovaly až do prosince, celkový počet propuštěných by překročil 60.000. To by bylo druhé nejvyšší číslo od roku 2001, kdy aerolinky, hlavně kvůli problémům po zářijových teroristických útocích, propustily 99.969 zaměstnanců. Podle firmy Challenger, Gray & Christmas jediným důvodem, proč se letos nepodaří překonat rekord z roku 2001 je to, že počet zaměstnanců aerolinek se nikdy nevrátil na úroveň před rokem 2001.

Nedávná anketa Asociace cestovního ruchu také ukázala, že téměř polovina Američanů, kteří využívají leteckou přepravu, by létala častěji, kdyby to bylo jednodušší. Více než čtvrtina pak uvádí, že za posledních 12 měsíců zrušila nejméně jednu cestu letadlem kvůli potížím, které jsou s letem spojené.

Asociace odhaduje, že 41 milionů těchto zrušených cest stálo letecký průmysl 18,1 miliardy dolarů (283 miliard Kč), z toho 9,4 miliardy připadá na letecké společnosti, 5,6 miliardy na hotely. Stát kvůli tomu přišel na daních o 4,2 miliardy dolarů.

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK