Na rozšíření současné silnice R52 z Brna do Mikulova o druhý pruh v obou směrech, chce Česko čerpat dotace z evropských fondů. "Na celkové investice kolem deseti miliard bychom chtěli získat dotaci 60 až 70 procent. Další dotace by šlo možná získat i na R55, pokud projekt nezdrží další žaloby bránící územním rozhodnutí a výkupu pozemků. Na plánovaný obchvat Břeclavi se peníze získat asi nepodaří, protože se kvůli rozšíření stavby na čtyřpruh musí změnit územní plán," řekl Řebíček.
Mikulovská trasa je stále trnem v oku ekologickým organizacím i Straně zelených. Zelení proto ve vládě prosadili také využití dálnice D2 z Brna do Břeclavi a výstavbu přípojky na hranice s Rakouskem. Dostavba tohoto úseku podle nich nabídne tranzitním kamionům z Polska kratší trasu do Vídně.
Zatímco v případě mikulovské varianty panuje nyní na obou stranách hranic shoda, v případě hraničního spojení Břeclav - Reinthal ještě českou vládu čekají jednání. Podle českého velvyslance ve Vídni Jana Koukala počítá rakouská strana u silnice na Břeclav pouze s dvěma pruhy. "Nemyslím si, že to bude jednoduché jednání. V okolí Reinthalu je klidová zóna a místní samosprávy zde instalují mnoho dopravních značek omezující provoz například autobusů. To, že by si takto cenného území pustily kamiony, je podle mě z naší strany trochu naivní představa," řekl Koukal.