Za dynamickým nárůstem počtu platebních karet stojí především vývoj v segmentu kreditních karet, který vykazuje nejvyšší růst. Jejich počet se meziročně zvýšil o 26 %. Z celkového počtu více než 10 milionů vydaných platebních karet bylo 6,9 milionů karet debetních a 3,2 milionů karet kreditních. Dynamický růst trhu platebních karet se projevuje i v počtech a objemech provedených transakcí. V České republice bylo během roku 2007 realizováno 137 milionů transakcí u obchodníků (POS transakce), a to o celkovém objemu 156 miliard Kč. Počet i objem těchto transakcí dosáhl meziročního nárůstu více než 13 %. Na jednu platební kartu připadalo v uplynulém roce v průměru 13,5 transakcí u obchodníků a průměrná výše jedné z nich činila 1139 Kč. „Růst objemu i počtu realizovaných transakcí u obchodníků splňuje naše očekávání. Lidé se učí své platební karty aktivně používat přímo k platbám v místech prodeje a co se týká jejich počtu, tak pomalu dochází k vyrovnávání nepoměru mezi transakcemi u obchodníků a výběry z bankomatů.“ uvedl Ján Čarný, generální ředitel MasterCard Europe pro Českou republiku, Slovensko a Ukrajinu.
Meziroční nárůst doprovázel také bankomatové transakce (ATM Transakce). Z údajů bank a splátkových společností vyplývá, že počet ATM transakcí dosáhl na konci minulého roku 148 milionů, což představuje meziroční nárůst o 5,5 %. Celkový objem ATM transakcí činil 542 miliard Kč s meziročním nárůstem 10,4 %. Prostřednictvím jedné platební karty bylo v minulém roce realizováno průměrně 14,6 ATM transakcí o průměrné hodnotě 3659 Kč. K dynamice růstu i trhu platebních karet přispívá také nabídka tuzemských bank. Banky nabízejí držitelům kreditních i debetních karet stále nové služby, čímž napomáhají rozšiřovat funkčnost i atraktivitu platebních karet. Příkladem je služba cashback či rozmach personalizace platebních karet.
Kreditní karta jako finanční rezerva
Situaci kreditních karet v České republice a obecně český trh úvěrových produktů sledoval i nedávný průzkum společnosti MasterCard. Průzkum byl zaměřen především na vnímání a využívání kreditních karet jako jednoho z úvěrových produktů. Z průzkumu vyplývá, že jako vhodný způsob financování aktivně využívá kreditní karty vydané bankovními subjekty 67 % jejich držitelů. Češi využívají svou kreditní kartu především na nákupy elektroniky (45 %), potravin a zboží běžné spotřeby (27 %), nábytku a vybavení domácnosti (20 %) a k nákupu oblečení a šperků (16 %). Pouhých 5 % držitelů kreditních karet používá tento úvěrový produkt k výběrům z bankomatů.
Kreditní karta jako pohodlná cesta k okamžitým prostředkům – tak vidí tento produkt jejich držitelé. Hlavní výhoda využívání kreditních karet je uživateli spatřována především v dostupnosti – kreditní kartou je možné zaplatit téměř kdekoliv a představuje tak okamžitou finanční pomoc či možnost okamžitého nákupu. Mezi další silné stránky řadili respondenti bezúročné období, tedy možnost využívat půjčené prostředky zdarma. Jak držitelé, tak i nedržitelé kreditních karet, vnímají tento produkt jako finanční rezervu.
Češi si kreditní kartu pořizují především za účelem vytvoření finanční rezervy pro případ nouze (24 % držitelů). Dalších 18 % dotázaných držitelů kreditních karet uvedlo, že se pro ně rozhodujícím motivem pro pořízení kreditní karty stala nabídka banky, ve které mají vedený běžný účet. Třetím nejčastějším motivem pro pořízení kreditní karty byla potřeba rychle získat větší hotovost (16 % respondetů).
Průzkum společnosti MasterCard zmapoval mimo jiného i to, jak čeští držitelé kreditních karet splácí poskytnuté finanční prostředky. Naprostá většina respondentů (77 %) splácí čerpaný úvěr pravidelně, a to v měsíčních splátkách. Zjištěné údaje potvrzují dobrou platební morálku českých držitelů kreditních karet. Pouhých 13 % dotázaných držitelů kreditních karet uvedlo, že splácí v nepravidelných intervalech. I zde došlo ke znatelnému zlepšení, neboť v roce 2006 splácelo nepravidelně 24 % držitelů. Nejčastější výše splátek se pohybuje pod hranicí 5000 Kč (78 %). Mezi poznatky průzkumu byl i náhled na to, jak Češi využívají bezúročné období. Této vlastnosti kreditních karet využívá třetina držitelů, kteří mají bezúročné období se svou kartou vázáno.
Kvantitativní průzkum byl na základě zadání společnosti MasterCard proveden v prosinci minulého roku společností Insight. Studie se zúčastnilo 875 mužů a žen v poměru 1:1 ve věku od 25 do 55 let.
Mezi respondenty byli představitelé následujících tří skupin:
- uživatelé kreditních karet, kteří používají kreditní karty k nákupům zboží a služeb
- uživatelé relevantních úvěrových produktů ke kreditním kartám (spotřebitelské úvěry, kontokorent, nákupy na splátky)
- lidé, kteří neužívají ani kreditní karty ani jiné úvěrové produkty
Zdroj: Tisková zpráva MasterCard