Kapsch zpochybnil tendr na dodávku mýta na Slovensku

12.06.2008 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


perex-img Zdroj: Finance.cz

Bratislava 12. června (ČTK) - Rakouský koncern Kapsch zpochybnil proces výběru dodavatele systému elektronického výběru mýta na vybraných slovenských silnicích a označil ho za skandální. Vedení společnosti vyslovilo podezření, že soutěž je šitá na míru předem určenému zájemci. Kapsch byl s dalšími dvěma uchazeči vyloučený ze soutěže o lukrativní zakázku a v tendru zůstalo konsorcium SanToll. Národní dálniční společnost (NDS) ale oficiálně vítěze zatím nepotvrdila.

"Podle našeho názoru v tomto procesu není něco v pořádku," řekl dnes novinářům předseda představenstva Kapsch TrafficCom Georg Kapsch. Tendr nebyl od začátku otevřený a odpovídal technologickým předpokladům určitého konsorcia, dodal. NDS se k tendru až do jeho skončení odmítá vyjadřovat.

Vedení rakouského koncernu se domnívá, že soutěž o zakázku za zhruba 20 miliard slovenských korun (16,1 miliardy Kč) se vyvíjela tak, aby v ní uspěla německá společnost Siemens. "Šumy, že vyhraje Siemens, byly již před vypsáním tendru," řekl člen představenstva Kapsche Erwin Toplak. NDS rozběhla tendr až na třetí pokus, první dvě soutěže zrušila krátce po jejich vypsání.

Siemens se do tendru zapojil původně jako člen konsorcia Satways, které se nakonec rozhodlo nepředložit nabídku. Společně s firmou Ibertax se však německá firma následně zařadila právě do seskupení SanToll v čele s francouzskou společností Sanef, které jediné zůstalo v soutěži. Uspělo údajně navzdory tomu, že nabídlo nejvyšší částku, více než 25 miliard Sk.

Kapsch se spolu s dalšími vyřaděnými uchazeči, konsorciem Slovakpass a seskupením pod vedením společnosti Elektrovod Holding, koncem května odvolal vůči vyloučení z tendru u Úřadu pro hospodářskou soutěž (ÚVO). Úřad by měl o stížnosti rozhodnout koncem června. Pokud by Kapsch neuspěl s námitkami, nechce se domáhat revize rozhodnutí v Bruselu.

Podle původních záměrů měly elektronické mýto začít platit kamióny a autobusy od ledna 2009. Ministr dopravy Ľubomír Vážny ale už přiznal, že plánovaný termín zahájení nové formy zpoplatnění silnic je reálný jen tehdy, pokud bude smlouva s vítězem podepsaná do poloviny roku. V prvních měsících příštího roku by však systém nebyl zavedený na všech plánovaných silnicích.

Také budování elektronického mýtného v České republice provázely potíže. Kvůli stížnostem neúspěšných účastníků tendru na mýtné se výstavba systému pozdržela o několik měsíců. V Česku postavila systém firma Kapsch, která ho také od loňského spuštění pro stát spravuje.

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK