"Finanční výsledky modelu jsou natolik příznivé, že umožní dostatečnou efektivnost i v případě, že se zcela nepotvrdí současné odhady poptávky po letištním expresu," uvedl mluvčí MD Karel Hanzelka. Podle něj je investice soukromé firmy nejpravděpodobnějším způsobem financování dráhy. Náklady na její výstavbu se odhadují až na 30 miliard korun.
Jak vyplývá ze studie, projekt PPmP bude pro stát výhodnější než financování stavby klasickým způsobem z veřejných rozpočtů. Ministr dopravy Aleš Řebíček nedávno řekl, že v případě projektu PPP bude chtít od investora komplexní služby, tedy nejen samotnou výstavbu dráhy, ale také zajištění provozu vlaků.
Letištní dráha bude mít dvě větve, jednu z Ruzyně směrem do centra Prahy a druhou opačným směrem do Kladna. Projekt PPP by se týkal pouze pražské větve, kde by zřejmě - jak naznačuje studie - cestující platili tržní jízdné. Hanzelka to ale nepotvrdil. Na kladenském úseku, který uhradí stát, bude platit regulované jízdné v rámci integrované dopravy.
Plány dráhy budou hrát významnou úlohu při chystané privatizaci letiště. Jak na dnešním světovém kongresu o letištních investicích řekl obchodní ředitel Letiště Praha Jiří Pos, dráha bude jedním ze základních pilířů dalšího rozvoje ruzyňského vzdušného přístavu. Budoucí napojení na železnici tak zřejmě ovlivní i cenu, za kterou stát příští rok letiště prodá.
Možná i proto se v dubnu po 17 letech sporů dohodly všechny dotčené úřady a samosprávné instituce na konečné variantě vedení dráhy. Podle dubnového memoranda dráha povede z centra Prahy do Kladna v trase Buštěhradské dráhy s odbočkou k letištním terminálům. Na trase vzniknou moderní multifunkční stanice; část tratě povede v tunelu.
Vedle železnice plánuje hlavní město spojení letiště s centrem pomocí metra. První soupravy metra by mohly přijet na letiště v roce 2016.