CK nebudou mít povinnost uvádět součet položek u ceny zájezdu

12.06.2008 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


perex-img Zdroj: Finance.cz

Praha 12. června (ČTK) - Cestovní kanceláře nebudou muset od příštího roku uvádět součet všech položek u ceny zájezdu. Vyplývá to z vyjádření ministerstva financí pro ČTK po jednání s asociací cestovních kanceláří. MF přitom již delší dobu připravuje novelu zákona o cenách, která CK měla donutit k prezentaci celkových cen.

Podle prvního náměstka ministra financí Ivana Fuksy ministerstvo v novele navrhuje, aby CK "v každém okamžiku" uváděly všechny ceny, které nutně souvisejí s koupí zájezdu. Cestovní kanceláře tak nebudou muset prezentovat součet jednotlivých položek.

CK si zároveň vyjednaly odklad platnosti novely; ta původně měla být závazná od 1. ledna 2009. Pro cestovní kanceláře však bude platit takzvaná oddělená účinnost, aby se stihly vzhledem k přípravě katalogů na nová pravidla připravit. Podle mluvčího asociace CK Tomio Okamury se začnou kanceláře novelou řídit zřejmě až od října příštího roku.

Novinkou je, že stejné povinnosti jako cestovní kanceláře budou mít i letecké společnosti, které často vyčleňují z cen letenek například palivové příplatky či letištní taxy. Právě na postup leteckých společností často CK svalují vinu za rozdělené ceny leteckých zájezdů. "Je to významný krok k tomu, aby klient viděl transparentně cenu letenky," uvítal to Okamura.

Podle něj je důležitá především věta "v každém okamžiku". Klient se tak hned při prvním kontaktu s CK dozví všechny položky ceny. Ty by se měly zobrazit například v internetové nabídce hned na první stránce. Sečíst si je však bude muset sám.

Podle Okamury tak české CK zůstanou konkurenceschopné vůči zahraničním kancelářím, které povinnost uvádět celkové ceny nemají. Čechy by mohly na zdánlivě nižší ceny lákat například slovenské CK. "MF bude nadále prosazovat jak důslednou ochranu spotřebitele, tak zároveň nechce poškodit české firmy podnikající v tomto oboru," potvrdil obavu Fuksa.

Zavedenou praxi s vyčleňování nejrůznějších poplatků z ceny zájezdu dlouhodobě kritizuje Sdružení obrany spotřebitelů (SOS). To tvrdí, že rozdělená cena mate klienty. Vedle letištních tax a příplatků za palivo některé CK vyčleňují například poplatky za víza, pojistné nebo přepravu z letiště. Za nejhorší nešvar považuje SOS takzvané bakšišné pro místní spolupracovníky kanceláří především v arabském světě.

Skutečnou sumu zájezdu se tak klient mnohdy dozví až při platbě.

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK