Prodejci: Stále víc Čechů kupuje dražší nábytek

12.06.2008 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


perex-img Zdroj: Finance.cz

Praha 12. června (ČTK) - Češi při vybavování svých příbytků podle obchodníků přestávají hledět na každou korunu a nakupují dražší nábytek, který ale často financují na splátky. Útraty Čechů za nábytek v posledních letech výrazně rostou a stále více lidí toto zboží kupuje ve velkoplošných prodejnách s nábytkem. Například loni celková spotřeba nábytku včetně kancelářského v Česku vzrostla o 11,6 procenta na rekordních 38,4 miliardy korun.

"Z našich prodejních výsledků v prvních pěti měsících letošního roku je jasně zřetelné, že zájem Čechů o vylepšování stávajícího či vybavování nového bydlení nepolevuje. Poptávka je stále vysoká. V poslední době pozorujeme také zvýšený zájem o nákup dražšího a kvalitnějšího nábytku," sdělil dnes ČTK jednatel sítě prodejen s nábytkem Sconto nábytek Roman Púry.

Mnoho Čechů nakupuje nábytek na splátky. Například společnost GE Money Multiservis za prvních pět měsíců letošního roku zaznamenala až šedesátiprocentní meziroční nárůst objemu financování nábytku na splátky. Zvyšuje se také průměrná cena jednoho nákupu. Nejvíce lidé investují do kuchyní, kde se průměrná částka za poslední dva roky zvýšila téměř o 22 procent a jedna kuchyň financovaná společností GE Money Multiservis nyní vyjde v průměru na 50.000 korun.

Podle údajů GE Money Multiservis roste také ochota lidí utrácet za vybavení ložnic či obývacích pokojů. Oproti roku 2006 lidé na splátky kupují ložnice o 33 procent a sedací soupravy o 21 procent dražší. "V ČR obecně roste zájem o financování bydlení. Stavební boom je podporován dostupností hypotečních produktů. Lidé nové bydlení potřebují také vybavit. Naše statistiky a náš růst ve financování nábytku tak jen potvrzují zvyšující se ochotu lidí půjčovat si na pořízení zboží dlouhodobé spotřeby," podotkl Tomáš Bílek ze společnosti GE Money Multiservis.

Velkoplošným prodejnám zaměřeným na nábytek a bytové doplňky podle průzkumu společností Incoma Research a GfK Praha dává při nákupu tohoto zboží přednost již téměř polovina českých zákazníků. Čtveřice největších tuzemských obchodních řetězců s nábytkem loni vykázala rekordní tržby 12,4 miliardy korun, které byly i díky příchodu rakouského nábytkářského řetězce Kika do Česka meziročně o 4,2 miliardy korun vyšší.

Naopak menší prodejny s nábytkem vyhledává pouze zhruba čtvrtina nakupujících. V Česku ale podle odborníků přesto funguje více než 2000 maloobchodních prodejen.

Podle analýzy MPO by měla spotřeba nábytku v Česku díky vyšší kupní síle obyvatelstva růst i v příštích letech. "Lidé budou dříve vyřazovat především pokojový a ložnicový nábytek, který je u nás v používání v průměru až 20 let, zatímco ve vyspělých zemích EU se užívá bytový nábytek v průměru deset let a pak je nahrazen novým," uvedlo MPO.

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK