Brusel tím vyhověl stížnosti evropských producentů bionafty, kteří v dubnu požádali komisi o uvalení sankčních cel na bionaftu z USA. Evropské lobby European Biodiesel Board se nelíbí, že američtí konkurenti dostávají subvence, které jim údajně umožňuji prodávat pod cenou, což pak poškozuje odvětví výroby paliv ze zemědělských plodin v Evropě. EBB žádá, aby sankce byly uvaleny co nejdříve.
"Vždy jsme říkali, že EU nebude tolerovat neférové obchodní praktiky a rázně prošetří jakoukoli podloženou stížnost," uvedl mluvčí obchodního komisaře EU Peter Power.
Americké odvětví bionafty krok EU odsoudilo a označilo jej za "protekcionistický trik". "Obvinění ze škod vznesené evropskými výrobci bionafty jsou nepodložená," řekl činitel americké National Biodiesel Board Manning Feraci.
Dovoz americké bionafty do EU vzrostl ze 7000 tun v roce 2005 na zhruba milion tun v loňském roce, uvedla komise. Američtí producenti však popírají, že jejich dovozy způsobují evropským konkurentům problémy a poukazují spíše na daně na bionaftu v Německu a rostoucí ceny surovin.
Američtí výrobci také naznačili, že budou požadovat odvetné kroky proti obchodním bariérám EU, například proti specifikacím paliv, které jsou vůči dovozům diskriminační. Feraci uvedl, že jeho organizace "využije každý dostupný nástroj, aby zpochybnila současné obchodní bariéry v EU, které zvýhodňují evropské producenty bionafty".
Mezinárodní obchod s biopalivy v posledních letech prudce roste, protože vlády vyspělých zemí si vytyčily ambiciózní cíle ve spotřebě alternativních paliv, která mají podle jejich proponentů snižovat emise skleníkových plynů. Podle vědeckých výzkumů však většina biopaliv emise celkově nijak nesnižuje. Kritici navíc upozorňují na jejich zápornou energetickou bilanci, což je samo o sobě ekologicky nežádoucí. Biopaliva jsou navíc kritizována za to, že přispěly k současnému prudkému růstu cen potravin a globální potravinové krizi, která ohrožuje nejchudší lidi v celém světě. Za jediný smysl politiky na podporu biopaliv kritici považují vznik nového lukrativního zdroje příjmů pro politicky vlivné zemědělce a lobby výrobců biopaliv.
EU si dala za cíl zvýšit podíl biopaliv v dopravě do roku 2020 na deset procent. Podle představitelů unie to ale bude vyžadovat značný objem dovozu.
Brusel má nyní až devět měsíců na rozhodnutí, zda americké dovozy mají být postiženy prozatímními sankčními cly na šest měsíců. Po dalším půlroce je komise může zavést definitivně, obvykle se to dělá na pět let. Jakýkoliv návrh komise na uvalení cel však musí schválit členské státy.
Bionafta je po biolihu druhým nejvyužívanějším biopalivem. Vyrábí se zejména z rostlinných olejů, v Evropě hlavně z řepkového oleje, jinde ze sójového nebo palmového oleje.