"Fabrika spotřebuje třtinu ze zhruba 6000 hektarů půdy na západním pobřeží, kde je dnes poušť. Budeme investovat do kapkových závlah a díky tomu pro pěstování poslouží nyní nevyužívané pozemky. Výnosy třtiny v těchto podmínkách mohou být až dvojnásobné oproti Brazílii, což zlevní i výsledný produkt," řekl Euru ředitel firmy VIF Antonín Krampol.
S realizací projektu chce začít letos na podzim. Ve společném konsorciu BioLatina jsou vedle VIF i místní zemědělci, kteří poskytnou půdu, či výrobce zařízení pro lihovary Dio z Hradce Králové. Na financování se bude podle Krampola podílet ČSOB s Českou exportní bankou a peruánskou stranou, pojištění přislíbila EGAP.
Firma plánuje, že produkce bioetanolu bude směřovat převážně do USA, případně i do Japonska a Číny. "Jen část se využije v Peru. Může se vozit také do České republiky, když sem jde brazilský líh," cituje Euro Krampola.
Právě dovoz bioetanolu ze zámoří kritizují tuzemští lihovarníci. Kvůli rychlému zdražení obilí nyní nemohou konkurovat levnějšímu brazilskému biolihu a výroba v lihovarech stojí. Biopalivo z Jižní Ameriky dováží firma ČEPRO, která v rámci kontraktu nakupuje litr lihu za 15,20 koruny. Ročně chce přijmout 50 vlakových souprav, díky nimž podle šéfa firmy Pavla Švarce pokryje až 80 procent potřeby.
S obdobným problémem jako lihovary se kvůli masivnímu dovozu z USA potýkají i evropští producenti bionafty, řekl tento týden na konferenci v Praze generální tajemník Evropského úřadu pro bionaftu (EBB) Raffaelo Garofalo.
Bioetanol je v Česku od ledna povinnou příměsí automobilového benzinu. Jeho podíl musí v celkovém ročním objemu obsahovat nejméně dvě procenta bioetanolu. Od příštího pak alespoň 3,5 procenta.
Přimíchávání biopaliv do pohonných hmot má snížit závislost na dovozu ropy, přispět ke zlepšení ovzduší a také přinést odbyt zemědělské produkce. Nahrazení části fosilních paliv biopalivy vyžaduje po členských zemích Evropské unie.