Kvůli rostoucím nákladům skončilo přes 100 autodopravců

16.06.2008 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


perex-img Zdroj: Finance.cz

Praha 16. června (ČTK) - Kvůli rostoucím nákladům ukončilo od začátku roku činnost více než sto tuzemských dopravních firem. Většinou šlo o malé dopravce s několika vozy, kterým se nepodařilo promítnout zvýšené náklady zejména na zdražující motorovou naftu do cen. Vyplývá to z údajů největšího tuzemského sdružení Česmad Bohemia.

Firmy oslovené ČTK zatím většinou ceny nezvýšily a buď o tom jednají nebo hledaly úspory v jiných oblastech. České kamiony například tankují levnější pohonné hmoty v zahraničí nebo dopravci odložili nákup nových vozidel. "Promítání cen nafty je vzhledem k rozdrobenému silně konkurenčnímu trhu, kde letos opět začala převažovat nabídka nad poptávkou, velmi problematické. Vedou se intenzivní jednání se zákazníky," řekl mluvčí Česmadu Martin Felix.

Nafta tvoří více než třetinu nákladů dopravních firem a podle jednatele společnosti World of Logistics Jana Kratochvíla její zdražení za rok z 28 Kč na 35 Kč za litr působí při nezměněných cenách služeb výrazné ztráty, které se v dlouhodobě musí v cenách odrazit. "První opatření, které jsme přijali, byl okamžitý zákaz tankování pohonných hmot v ČR. Všechny naše kamiony začaly tankovat v zahraničí v zemích, kde je nafta díky menšímu daňovému zatížení ze strany státu levnější. Například ve Slovinsku je nafta levnější o pět korun a ve Španělsku o čtyři Kč," uvedl.

Společnost Icom transport podle předsedkyně představenstva Kateřiny Kratochvílové situaci kolem pohonných hmot nepřetržitě monitoruje, zvýšení cen jízdného a dalších služeb nevyloučila. "Pokud zvýšíme ceny, bude to spíš v nákladní dopravě. Je však předčasné spekulovat o kolik a od kdy," řekla. Dopady vyšších cen pohonných hmot na cenu služeb podle ní zpomaluje i nákup nových autobusů s nižšími provozními náklady.

Ceny za své služby se kvůli drahé naftě snaží zvednout i českobudějovický ČSAD Jihotrans, jeden z velkých kamionových dopravců v zemi. "Stále však jednáme, daří se to minimálně, protože z druhé strany na to není příliš kladná odezva," řekl ředitel firmy Robert Krigar. Klidní mohou být lidé cestující autobusy. Jízdné v nich ČSAD Jihotrans zatím nezdražil. Dopravce nejprve osloví krajský úřad s návrhem na zvýšení dotace. "Už jsme poslali žádost," dodal Krigar.

Dopravci se minulý týden kvůli rostoucí krizi v silniční dopravě obrátili na premiéra Mirka Topolánka s žádostí o schůzku. Chtějí jednat mimo jiné o možnostech vrácení části spotřební daně, slevách na mýtném, dotacích na obnovu vozového parku nebo stanovení maximální doby splatnosti v autodopravě. Premiér zatím na páteční dopis neodpověděl.

Česmad sdružuje přes 2000 firem, které reprezentují 80 procent přepravní kapacity na trhu.

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK