Většina společností následuje světovou jedničku American Airlines a k domácím letenkám si začíná připočítávat dalších 20 dolarů (asi 320 korun) jako příplatek za pohonné hmoty. Celkem si tak cestující k základní ceně letenky musejí nyní připlácet 150 dolarů (2350 korun).
Voda, džus nebo káva už na palubách letadel klasických aerolinií nebudou zdarma. Nový trend zahájila společnost US Airways, která si od srpna nechá za nealkoholické nápoje zaplatit po dvou dolarech (asi 32 korun) a zároveň zvyšuje ceny alkoholických nápojů z pěti na sedm dolarů (z 80 na 110 korun). Odvětvoví analytici předpokládají, že tohoto příkladu budou další aerolinie brzy následovat.
Šetření postihne i členy věrnostních programů, v jejichž rámci cestující sbírají nalétané míle, které pak mohou vyměnit za volnou letenku. US Airways s odvoláním na snižování nákladů začíná od srpna za vydání bonusové letenky vybírat poplatky až 50 dolarů (asi 800 korun).
Běžnou se už stává platba za odbavené zavazadlo. Zavedly ji American Airlines, k nimž se přidaly dvojka na americkém leteckém trhu United Airlines a šestá US Airways. Za jeden podaný kufr si účtují 15 dolarů (asi 240 korun), za dva pak 40 dolarů (asi 640 korun).
Čtvrtá největší americká letecká společnost Continental Airlines oznámila, že kvůli vysokým nákladům od září zruší linky do 15 měst v USA a zahraničí a četnost letů do dalších destinací sníží. Týká se to například hráčského ráje Las Vegas, kam létají nejen klasické aerolinie, ale i většina nízkonákladových dopravců, a ceny se tak kvůli ostré konkurenci dostávají na hranici rentability.
Continental už dříve zveřejnily záměr, že koncem roku sníží celkovou kapacitu proti loňskému čtvrtému čtvrtletí o 11 procent. Zároveň plánují zrušit 3000 pracovních míst.
Podobně společnost US Airways propustí 1700 zaměstnanců, z toho 300 pilotů a 200 manažerů. Největší část zrušených míst připadá na vrub omezení provozu v Las Vegas. Kvůli zrušení většiny nočních letů z tohoto letiště společnost propustí 600 zaměstnanců.
Celkově US Airways pro letošní rok počítají se snížením kapacity až o osm procent proti loňsku. Na příští rok pak plánují pokles proti letošku o dalších až devět procent.
Snížení počtu letů a zaměstnanců již oznámili i leadeři na americkém leteckém trhu, tedy American Airlines a United Airlines. Důvodem jsou rekordní ceny leteckého paliva, které za rok stouply až o 80 procent. Za zdražováním pohonných hmot stojí růst světové ceny ropy.