Daňová harmonizace - pokračování

27.06.2001 | , Finance.cz
Domovská stránka


perex-img Zdroj: Finance.cz

Právní dohody upravující daňovou harmonizaci

Římská smlouva

w         Článek 95 zakazuje vládám uvalovat na dovážené výrobky jiné (vyšší, znevýhodňující) daně než na obdobné výrobky domácí provenience.

w         Článek 96 stanoví, že v případě vývozu výrobků do jiných členských zemí EU nesmí refundance (náhrada výdajů) daní převýšit objem daní, které byly případně vydány.

w         Článek 99 ukládá Radě ministrů, aby na základě doporučení Komise a po konzultaci s Evropským parlamentem přijala opatření pro harmonizaci zákonodárství týkajícího se nepřímých daní v míře, která je nezbytná pro zřízení a fungování vnitřního trhu. 


Direktiva Rady ministrů 92/77/EEC z 19. října 1992, rada dospěla k  dohodnutému závěru o nutnosti unifikace sazeb DPH od roku 1997 a stanoví následující pravidla:

·          každá členská země smí stanovit jen jednu standardní sazbu a jednu nebo dvě snížené sazby,

·          standardní sazba nesmí být nižší než 15 %,

·          snížené sazby nesmějí být nižší než 5 % a smějí se týkat jen striktně vymezeného seznamu produktů schváleného v této direktivě,

·          každé dva roky provede Rada ministrů revizi těchto snížených sazeb s možností jejich úpravy,

·          zvýšené sazby nejsou povoleny.


Nejdůležitějším předpisem pro harmonizaci DPH je Šestá směrnice Rady ES (č. 77/388/EEC), která byla vydána 17. května 1997 a prošla od této doby několika novelami. Jejím cílem  je nediskriminační systém daně z přidané hodnoty s ohledem na původ zboží a služeb, dále pak, aby společný trh umožnil nerušenou konkurenci a vedl k dosažení reálného vnitřního trhu. Přesto žádná ze zemí EU nezačlenila tuto direktivu směrnice plně a jednotným způsobem do svého právního systému .

Další důležitou směrnicí pro vstup ČR do EU je Osmá směrnice Rady ES (č. 79/1072/EEC), která uplatňuje vrácení DPH plátcům, kteří nepodnikají na území daného členského státu, nýbrž v rámci celé EU.


Členské státy se snaží o sjednocení a zjednodušení legislativy v oblasti DPH. Zde jde především   o odstranění národních výjimek a jednotnou aplikaci ustanovení výše uvedené Šesté směrnice. Nutná je ovšem modernizace směrnic, legislativa DPH např. vůbec nereagovala na liberalizaci mnoha odvětví či zvláštní charakter transakcí přes internet na konci 90. let. 

Boj proti nekalé konkurenci není hlavním cílem harmonizace pouze v Evropské unii, ale  i OECD, která v červnu 2000 zveřejnila seznam nežádoucích režimů v rámci OECD a nečlenských zemí, které považuje za nežádoucí daňové ráje. Členské země se zavázali odstranit či modifikovat tyto režimy do 31. 12. 2003. Nečlenské země, které přistoupily ke spolupráci s OECD, by je měli přeměnit do 31. 12. 2005, přičemž každoročně budou podnikat kroky k  nápravě součastného stavu. Pokud nespolupracující daňové ráje, jejichž zveřejněný seznam zahrnuje 35 malých států, nepřistoupí na spolupráci s OECD, budou čelit od 31. 7. 2001 protiopatření nejen daňového charakteru.

Zbraní EU proti nekalé daňové konkurenci je i ustanovení Římské úmluvy zakazující narušování hospodářské soutěže státní pomocí nebo rozhodnutí Evropského soudního dvora, který je oprávněn zrušit část národní legislativy, které odporují závazkům členských zemí plynoucích z jednotného trhu.

Autor článku

Vladimír Šindelka  


Pomohl vám tento obsah? Dejte mu hodnocení:

Průměrné hodnocení: 0
Hlasováno: 0 krát

Články ze sekce: Domovská stránka