Dobrý den, Kooperativa je druhou největší pojišťovnou na tuzemském trhu, v současné době představuje její podíl na celkovém předepsaném pojistném v ČR více než jednu pětinu. Jste nejstarší novodobou komerční pojišťovnou. Můžete v krátkosti pojišťovnu představit a vyzdvihnout hlavní mezníky její existence?
Kooperativa byla založena v roce 1990 jako Kooperativa, československá družstevní pojišťovna, a. s., se zaměřením na neživotní pojištění a rok na to zahájila svoji činnost. Po rozdělení republiky v roce 1993 vznikla v České republice Česká Kooperativa a Moravskoslezská Kooperativa. Od roku 1995 rozšířila svoji činnost i na životní pojištění.
Dalším mezníkem v existenci Kooperativy byl rok 1998, kdy se hlavním akcionářem obou pojišťoven stal holding Wiener Städtische Allgemeine Versicherung AG Wien. O rok později došlo k fúzi obou pojišťoven. V roce 2000 došlo k převodu pojistného kmene neživotního pojištění z pojišťovny Winterthur, v roce 2001 z Komerční pojišťovny a v r. 2003 i neživotního kmene Pojišťovny České spořitelny. V roce 2005 odkoupila Kooperativa 100procentní podíl České podnikatelské pojišťovny.
Opravdovou zkouškou „ohněm“ finanční stability a akceschopnosti firmy se staly roky 1997 a 2002, kdy došlo ke katastrofickým povodním. Kooperativa v těchto neobyčejně náročných chvílích obstála a ukázala se jako akceschopnou a silnou firmou.
Pozice současného lídra, České pojišťovny, resp. její tržní podíl v posledních letech pomalu klesá. Máte ambice vystřídat ji na čele a stát se jedničkou na českém trhu? Je tato možnost vůbec reálná (popř. v jakém časovém horizontu)?
Každý chce být jedničkou, ale v této chvíli zatím z pohledu Kooperativy pozici České pojišťovny neohrožujeme. Jsem realista. Hlavně její náskok v životním pojištění se nedá smazat za dva tři roky.
Mým cílem je dále podnik rozvíjet v dnešních podmínkách tvrdé konkurence jako univerzální pojišťovnu, klást důraz na kvalitu a rychlost služeb, docílit solidního růstu pojistného ve všech klíčových druzích pojištění a pokusit se oslovit zejména mladší klienty. Mým záměrem není tlačit na to, aby Kooperativa byla nejlevnější na trhu, ale spíš, aby poskytovala kvalitní služby a byla inovátorem a myšlenkovým lídrem pojišťovacího trhu. S týmem, který zde pracuje, a který považuji za nejlepší na českém trhu, máme určitě velkou šanci naše cíle splnit.
Kooperativa patří mezi univerzální pojišťovny se širokou škálou pojistných produktů. Je však podle vás některá oblast, ve které vynikáte a vyčníváte nad konkurencí? Máte v nabídce produkty, které jiné pojišťovny nenabízejí, a o kterých by měla veřejnost vědět?
Je toho víc, čím bychom se mohli pochlubit, ale za všechny zajímavé produkty bych uvedl unikátní součást pojištění pro motoristy - ke každé individuální smlouvě povinného ručení, ať už nové či stávající, poskytujeme živelní pojištění automobilu zdarma. Naším záměrem je, aby každý řidič z toho, že je právě klientem Kooperativy, měl také nějakou výhodu pro sebe. I v jiných oblastech máme co nabídnout – Kooperativa je jedničkou na trhu pojištění průmyslu a podnikatelů a vždy si zakládala na tom, že umí pojišťovat podnikatele, a že rozumí jejich potřebám. Například komplexní průběžně inovovaná nabídka pojištění pro podnikatele Trend je u klientů velmi oblíbená a ověnčená všemi možnými oceněními. V životním pojištění bodujeme u veřejnosti s investičním životním pojištěním Perspektiva, které v posledním roce získalo obě stěžejní ocenění pro finanční produkty – v rámci Banky roku jednak vyhlášeno Životním pojištěním roku 2007 a nedávno získalo i Zlatou korunu 2008. Jeho klíčovou výhodou je variabilita – klienti mohou o tom, kam se investuje rezerva pojištění, sami rozhodovat, mají možnost v průběhu pojištění disponovat svými naspořenými prostředky či prostředky vkládat a ovlivňovat i výši pojistného.. Nejnověji nabízíme zajímavé pojištění ordinací, které kryje všechna potřebná pojistná nebezpečí v jedné pojistné smlouvě.
Stejně jako v předchozích ročnících i letos obsadila Kooperativa v anketě o titul Pojišťovna roku přední místa, když zvítězila hned v několika kategoriích. Jaký má pro vás toto i další ocenění význam a jak jej cítí vaši klienti?
Kooperativa zvítězila v anketě pojišťovacích makléřů v pojištění průmyslu a podnikatelů, majetku občanů, motorových vozidel a v oblasti likvidace škod. Souhrnem všech těchto dílčích úspěchů je pak titul Pojišťovna roku v neživotním pojištění. Všech ocenění si vážíme, protože dokazují, že jdeme správnou cestou. Vedle výhry v oblastech pojištění výše jmenovaných oblastí mě potěšil zejména náš posun na medailové pozice v oblasti životního pojištění. Je vidět, že naše strategie profilovat se i v tomto segmentu slaví mezi makléři úspěch. Přičítal bych to i kvalitě produktu investičního životního pojištění Perspektiva, o které je nejen mezi klienty, ale i mezi makléři velký zájem.
Také v letošní šestém ročníku soutěže Zlatá koruna se Kooperativa dostala na samotnou špičku. Inovace, srozumitelnost a přínos klientům - to jsou hlavní kritéria, podle kterých ekonomičtí odborníci rozhodovali o nejlepším finančním produktu na českém trhu. Kromě finanční akademie hlasovala pro své oblíbené produkty i veřejnost. Velice si vážíme toho, že jsme získali právě cenu veřejnosti. To je pro nás určitě nejcennější ocenění, protože potvrzuje správnost našich záměrů a arbitrem není nikdo menší než desetitisíce obyvatel této země.
Pojišťovna Kooperativa podporuje celou řadu významných projektů – mimo jiné je generálním partnerem Českého volejbalového svazu, volejbalové extraligy a zároveň i české volejbalové reprezentace. Proč právě volejbal?
Pojišťovna Kooperativa si je vědoma své role, která vyplývá z jejího postavení na českém trhu, a aktivně podporuje celou řadu významných projektů. Záleží nám na tom, aby vynaložené prostředky byly využity efektivně a smysluplně, a proto se dlouhodobě soustředíme na tři hlavní oblasti sponzoringu. Přispíváme na projekty v oblasti sportu, kultury a účastníme se řady charitativních akcí.
Spojení značky Kooperativa s kolektivním sportem je v souladu s týmovým duchem a profesionálním přístupem, který se snažíme uplatňovat ve všech oblastech naší práce. K volejbalu snad ještě poznámku, že jeho filozofie a styl hry přesně koresponduje s pojišťovnictvím: základem volejbalu je spolupráce a umění pomoci jeden druhému – a stejně tak je tomu ve vztahu klient – pojišťovna.
Pojďme ale k vaší mateřské společnosti - Kooperativa je součástí skupiny Vienna Insurance Group, jejíž akcie vstoupily letos v únoru na burzu. Proč právě pražská burza? Co vás k tomuto kroku vedlo, co od vstupu na burzu očekáváte?
Vstup na pražskou burzu byl pro nás – české pracovníky VIG – velmi důležitým krokem a jsme na to velmi hrdí. Vienna Insurance Group je dnes jediným pojistitelem kótovaným na pražské burze a vstup na zdejší „parket“ jasně dokazuje, že český trh a jeho firmy – Kooperativa a Česká podnikatelská pojišťovna – je pro skupinu nejdůležitější oblastí po domácím Rakousku. Obdobně přikročila skupina k nedávnému navýšení základního kapitálu – nově vydané akcie nabídla kromě Rakouska jen investorům v České republice.
Jsou akcie VIG dostupné i soukromým klientům?
Akcie koncernu Vienna Insurance Group (VIG) byly uvedeny na hlavní trh Burzy cenných papírů Praha v únoru tohoto roku. Není jistě nutné zdůrazňovat, že kotace akcií VIG ve společnosti úspěšných a evropsky významných firem jako je Erste Bank nebo ČEZ jen podtrhuje rostoucí význam a sílu naší pojišťovací skupiny. Věřím, že nabídka přímo se podílet na úspěchu skupiny VIG investováním do akcií koncernu, je pro občany a firmy v ČR zajímavá a bude rovněž motivací pro mnohé, aby se stali našimi klienty, případně nám i do budoucna zachovali svoji přízeň.
Na začátku roku médii proběhla zpráva, že VIG se rozhodl založit vlastní zajišťovnu a umístit její sídlo do Prahy. Proč právě tuzemská metropole? A kdy by měla zajišťovna začít plně fungovat?
Zajišťovna by měla začít plně fungovat již od příštího roku a pro začátek bude vybavena vlastním kapitálem 100 milionů eur. Jejím cílem je v příštích dvou až třech letech vykázat výběr zajistného kolem 300 milionů eur. V budoucnosti však vzhledem k obrovskému potenciálu trhů střední a východní Evropy, na který se VIG specializuje, předpokládáme až miliardový objem. Zřízení zajišťovací společnosti, tedy jakési pojišťovny pojišťoven, je pro naši skupinu mimořádným krokem, protože těchto společností není ve světě mnoho (například v Rakousku není žádná), a tak její umístění do Prahy je projevem ocenění významu a podílu českého pojistného trhu na celkových aktivitách VIG. Chceme zde zužitkovat 15 let zkušeností v této oblasti a shromážděné know-how na těchto trzích a nabídnout nejen společnostem naší skupiny, ale i dalším pojistitelům nové možnosti zajištění. Reagujeme tak i na poslední vývoj na mezinárodních trzích, který vede k vytváření stále silnějších nadnárodních společností, a tím k zužování nabídky.
Koncern Vienna Insurance Group je vedoucím rakouským pojišťovacím koncernem ve střední a východní Evropě. Ve kterých zemích působí?
Mimo domácího trhu v Rakousku je Vienna Insurance Group prostřednictvím podílů na pojišťovnách aktivní v Albánii, Bělorusku, Bulharsku, České republice, Estonsku, Gruzii, Chorvatsku, Lichtenštejnsku, Litvě, Lotyšsku, Maďarsku, Makedonii, Německu, Polsku, Rumunsku, Rusku, na Slovensku, v Srbsku, Turecku a na Ukrajině. Kromě toho má pobočky v Itálii a ve Slovinsku. Koncern je na rakouském trhu zastoupen Wiener Städtische Versicherung AG Vienna Insurance Group, Donau Versicherung a Bank Austria Creditanstalt Versicherung.
Rozsah působnosti VIG je opravdu velmi značný. Chystá se i nadále pokračovat v expanzi na východ? Jaké trhy jsou nyní v předmětu zájmu?
Na všech stěžejních trzích dosahuje Vienna Insurance Group růstu pojistného a za první tři měsíce tohoto roku i nadále pokračuje pozitivní vývoj. Jedna miliarda pojistného pochází v prvním čtvrtletí ze zemí střední a východní Evropy. Tím se potvrzuje důležitost pozice VIG ve střední a východní Evropě. Téměř třetina celkového pojistného v oblasti životního pojištění koncernu Vienna Insurance Group přichází už nyní z tohoto regionu. Další expanze je samozřejmě otázkou zejména nabídky dostatečně zajímavých aktiv a lze určitě říci, že koncern VIG je v této expanzi v oblasti SVE v posledních letech jedním z nejaktivnějších hráčů.
V letošním roce má také proběhnout nákup pojišťovacích aktivit od Erste Bank. Kterých pojišťoven a zemí se to týká?
Vienna Insurance Group se předběžně dohodla s Erste Bank na převzetí veškerých pojišťovacích aktivit Erste Bank, včetně společností v Rakousku, České republice, na Slovensku, v Maďarsku, Chorvatsku a Rumunsku za kupní cenu ve výši cca 1,4 mld. EUR. V České republice se to týká společnosti Pojišťovna České spořitelny. Vše ovšem ještě závisí na schválení antimonopolního úřadu v Bruselu.
Pocítí tuto změnu také klienti Pojišťovny České spořitelny? Změní se pro ně něco?
V první fázi určitě ne. V dalších fázích rozvoje skupiny VIG v ČR, která bude zahrnovat i Pojišťovnu České spořitelny (PČS), by klienti této firmy měli pocítit změnu ve smyslu intenzivní spolupráce firem skupiny VIG a měli by mít stále jednodušší a snadnější přístup nejen k životnímu pojištění (na které se PČS specializuje), ale i ke všem dalším produktům, které může náš koncern na českém trhu v čele s Kooperativou nabídnout.
Dojde pouze k prodeji pojišťoven nebo bude v nějaké podobě spolupráce mezi VIG a Erste pokračovat i do budoucna?
Důležitou součástí transakce mezi VIG a Erste Bank je uzavření dlouhodobé obchodní dohody, která Vienna Insurance Group zpřístupňuje mezinárodní prodejní síť Erste Bank s více než 16 mil. zákazníky a více než 2900 pobočkami. Dva finanční koncerny s rozsáhlým know-how v oblasti poskytování finančních služeb spojují síly v regionu SVE, aby vytvořily dlouholeté partnerství s vynikajícími perspektivami pro zákazníky, pracovníky a akcionáře. Očekáváme, že bankopojištění se stane klíčovou prodejní cestou smluv o životním pojištění.
Na závěr si neodpustím otázku, kde bude Kooperativa a celý koncern VIG za deset let? Jaké jsou vaše plány a vize do budoucna?
Koncern posiluje v celé Evropě, zvlášť směrem na východ. Předpokládám další rozvoj životního pojištění, v němž má naše republika a celá oblast SVE ve srovnání se západní Evropou ještě dvoj až trojnásobný potenciál růstu. Velké možnosti také vidím v pojištění majetku občanů, tedy domů, bytů a domácností – z nich je stále v ČR ještě takřka polovina bez pojištění. Ta doba, kdy bude pro všechny vlastníky domu či bytu naprosto samozřejmé si je pojistit, nás stále ještě čeká. Další velkou, zatím ale spíše potenciální oblastí rozvoje pojišťovnictví je financování důchodů a zdravotnictví.
Jedním ze způsobů, jak uspět, je určitě aktivita a neustálé inovace. Měli bychom se neustále zamýšlet, co naši klienti potřebují, o co by měli zájem a v čem můžeme udělat ten jeden krok naproti zákazníkům a zároveň jeden krok, který nás vzdálí konkurenci. Je potřeba mít tah na bránu, být iniciativní, rozhlížet se kolem sebe a hledat inspiraci.
Děkuji za rozhovor,
Elena Ondrová, Finance.cz.
Ing. Martin Diviš, MBA (34). Od 7. května 2008 předseda představenstva a generální ředitel Kooperativy pojišťovny, a.s., Vienna Insurance Group. Vystudoval Západočeskou univerzitu a Zemědělskou univerzitu v Praze. V roce 2005 dokončil postgraduální studium MBA na Prague International Buisness School. V roce 1995 začal pracovat v Kooperativě jako tiskový mluvčí. Od roku 1999 byl zodpovědný za reklamní strategii, sponzoring a PR. Dva roky na to se stal ředitelem odboru marketingu a komunikace s odpovědností za všechny marketingové aktivity. V roce 2005 byl jmenován vrchním ředitelem a členem nejužšího vedení Kooperativy. V roce 2006 byl jmenován členem představenstva Kooperativy a náměstkem generálního ředitele. Je zároveň členem koncernového vedení Vienna Insurance Group a viceprezidentem České asociace pojišťoven.