Zakázka na tankovací letadla je velmi lukrativní, protože armáda hodlá za tyto stroje utratit zhruba 35 miliard dolarů (asi 542 miliard Kč). Podle únorového rozhodnutí Pentagonu by se na výrobě tankovacích letadel mělo podílet několik firem v čele s americkou zbrojovkou Northrop Grumman, v týmu je ale také evropské konsorcium EADS.
Úřad GAO sdělil, že letecké síly se dopustily několika závažných pochybení, která mohla ovlivnit celkový výsledek, který byl velmi těsný. V USA přitom vzbudilo značný rozruch už jen to, že se Pentagon rozhodl dát přednost nabídce firem, mezi nimiž je EADS. Ta je totiž mateřským podnikem výrobce letadel Airbus, což je úhlavní nepřítel Boeingu.
GAO je nadstranickou součástí Kongresu a zabývá se řešením sporů při státních zakázkách. Úřad podrobil postup leteckých sil kritice hned v sedmi konkrétních bodech a uvedl například, že zadavatel během řízení vedl s Boeingem nerovnou a zavádějící diskuzi.
Verdikt úřadu GAO má povahu doporučení, které by letecké síly měly vzít v potaz. Zástupci leteckých sil nyní mají 60 dnů na to, aby úřadu na jeho nález odpověděly. Podle agentury Reuters se leteckým silám od kontrolního úřadu dostává až neobvykle tvrdé výtky, tím spíš, že letecké síly si výběr nových tankovacích letadel stanovily jako svou prioritu.
Podle Sue Paytonové, která v rámci leteckých sil rozhoduje o nákupu zbraní, úřad GAO dostane vyjádření co nejdříve. "Letecké síly vyberou pro obranu naší země ta nejlepší tankovací letadla s ohledem na zájmy daňových poplatníků," řekla Paytonová. Letecké síly se prý budou snažit, aby se problém vyřešil co nejdříve.
Kritika, kterou úřad GAO adresoval leteckým silám, může dát Boeingu novou šanci na úspěch. Svým rozsahem totiž bude zakázka na tankovací letadla zřejmě největší, jakou kdy Pentagon vypsal. Navíc by se mohla její hodnota vyšplhat až na 100 miliard dolarů, protože se počítá s následnými objednávkami.
Za 35 miliard dolarů, které chtějí letecké síly utratit v první fázi, vítěz výběrového řízení dodá 179 tankovacích letadel. Proces bude trvat 15 let a nové letouny nahradí dosavadní stroje Boeing KC-135. Ty už dosluhují a jejich průměrné stáří dosahuje 47 let.