Průzkum: I přes zlepšení je platební morálka v Česku špatná

19.06.2008 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


perex-img Zdroj: Finance.cz

Praha 19. června (ČTK) - Platební morálka Čechů i přes mírné zlepšení patří podle aktuálního průzkumu společnosti Intrum Justitia k nejhorším v Evropě. Pouze každá druhá pohledávka je splacena ve sjednaném termínu. Na dnešní tiskové konferenci to uvedl ředitel společnosti Intrum Justitia Ivo Klimeš. Naopak nejlepší platební morálka je v severských zemích Evropy.

Podniky se v ČR opožďují ve svých platbách v průměru o 19 dní, spotřebitelé o 14 dní. Například ve Finsku se firmy opožďují v průměru o šest dní a spotřebitelé o čtyři dny. V Německu je to 16, respektive 12 dní. Na druhou stranu například řecké podniky platí až o 26 dní později. Stejně na tom jsou i Portugalci nebo Kypřané. "Situace se v ČR ale zlepšuje, celkem 60 procent všech faktur je uhrazeno včas nebo do 30 dnů," upozornil Klimeš.

Průměrné platební ztráty v ČR v meziročním srovnání poklesly z 3,5 procenta na tři procenta, stále jsou ovšem velmi vysokou nad průměrem, který v Evropě činí dvě procenta. Znamená to, že Češi nikdy nedostanou tři procenta z celkově vyfakturované částky. Nejmenší platební ztráty, 0,6 procenta, mají Finové. "V roce 2007 přišla evropská obchodní komunita v důsledku neproplacených faktur o rekordních 250 miliard eur," uvedl Klimeš.

Klimeš se ovšem domnívá, že se platební morálka v ČR bude zlepšovat. Důvodem bude snaha podniků stále více prodávat své pohledávky a takzvaný outsourcing, kdy firmy budou například i účetnictví převádět na specializované firmy.

Za poslední čtyři roky se platební index vytvořený společností Intrum Justitia v případě ČR zlepšil ze 176 na 171, země však patří mezi čtyři nejhůře hodnocené země. Nejlépe je na tom Finsko se indexem 123, nejhůře Portugalsko s indexem 183 následované Řeckem (index 174) a Kyprem (index 172).

Intrum Justitia působí v ČR od roku 1996. Je součástí stejnojmenné evropské skupiny, která se zabývá poskytováním služeb řízení a správy úvěrů nebo správu obchodních i spotřebitelských pohledávek.

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK