Podniky se v ČR opožďují ve svých platbách v průměru o 19 dní, spotřebitelé o 14 dní. Například ve Finsku se firmy opožďují v průměru o šest dní a spotřebitelé o čtyři dny. V Německu je to 16, respektive 12 dní. Na druhou stranu například řecké podniky platí až o 26 dní později. Stejně na tom jsou i Portugalci nebo Kypřané. "Situace se v ČR ale zlepšuje, celkem 60 procent všech faktur je uhrazeno včas nebo do 30 dnů," upozornil Klimeš.
Průměrné platební ztráty v ČR v meziročním srovnání poklesly z 3,5 procenta na tři procenta, stále jsou ovšem velmi vysokou nad průměrem, který v Evropě činí dvě procenta. Znamená to, že Češi nikdy nedostanou tři procenta z celkově vyfakturované částky. Nejmenší platební ztráty, 0,6 procenta, mají Finové. "V roce 2007 přišla evropská obchodní komunita v důsledku neproplacených faktur o rekordních 250 miliard eur," uvedl Klimeš.
Klimeš se ovšem domnívá, že se platební morálka v ČR bude zlepšovat. Důvodem bude snaha podniků stále více prodávat své pohledávky a takzvaný outsourcing, kdy firmy budou například i účetnictví převádět na specializované firmy.
Za poslední čtyři roky se platební index vytvořený společností Intrum Justitia v případě ČR zlepšil ze 176 na 171, země však patří mezi čtyři nejhůře hodnocené země. Nejlépe je na tom Finsko se indexem 123, nejhůře Portugalsko s indexem 183 následované Řeckem (index 174) a Kyprem (index 172).
Intrum Justitia působí v ČR od roku 1996. Je součástí stejnojmenné evropské skupiny, která se zabývá poskytováním služeb řízení a správy úvěrů nebo správu obchodních i spotřebitelských pohledávek.