Přečerpávání a promíchávání této ropy je nutné, protože při teplotách kolem 15 stupňů tuhne. V zimních měsících se z tohoto důvodu do ní přimíchává jiná ropa, aby se zabránilo jejímu zatuhnutí v potrubí. Stanice bude k ropovodu připojena ještě letos v létě. Kapacita ropovodu IKL, která je zatím využívána asi na 30 procent, se tak zvýší na 11,5 milionu tun ropy ročně ze současných deseti milionů. Ropovod IKL je nejmodernějším v Evropě a přepraví zhruba tři miliony tun ropy ročně. "Jeho parametry splňují nejpřísnější požadavky," uvedl Pantůček.
Firma MERO ČR z Nelahozevsi je majitelem české části ropovodu Družba a celého ropovodu IKL, a je tak jediným přepravcem ropy do ČR potrubními systémy. Společnost dnes oslavila uvedení ropovodu do provozu a 25 milionů tun ropy, které proteklo ropovodem IKL z Německa do Česka od jeho založení v roce 1996. Při této příležitosti představila své plány na modernizaci tohoto zařízení. Dnešní akce se zúčastnil i ministr průmyslu a obchodu Martin Říman. "Družba sice funguje zatím bez problémů, ale diverzifikace je důležitá. Můžeme se spolehnout, že když nebude fungovat jedna větev, poteče ropa tou druhou," řekl ministr.
Česko má od roku 1996 dvě trasy ropovodů - z východu na západ (Družba) a ze západu na východ (IKL), ze kterých proudí ropa do nově vybudovaných zásobníků na Centrálním tankovišti ropy v Nelahozevsi a do rafinerií na území ČR. "Tím se značně zlepšilo postavení naší země při jednání o podmínkách dopravy a ceně ropy pro konečné zákazníky v ČR a otevřelo zajímavé možnosti pro dopravu ropy přes území ČR," dodal Pantůček.