"Krize vyvolaná bezprecedentním růstem cen nafty zasáhla silniční dopravu v celé Evropě. Přístup vlád jednotlivých států k jejímu řešení je zcela nejednotný. Některé státy tuto situaci, která ohrožuje celé jejich hospodářství, dokonce ignorují. Mezi ně bohužel patří i Česká republika," uvedl v dnešním prohlášení Česmad.
Největší tuzemské sdružení autodopravců se stalo jedním z iniciátorů přenesení jednání o krizi na mezinárodní půdu. IRU svolala na čtvrtek 26. června do Bruselu šéfy všech evropských dopravních asociací, aby dohodli společný postup vůči Evropské komisi a národním vládám kvůli jejich pasivitě v rámci krize silniční dopravy. České dopravce zde bude zastupovat generální tajemník sdružení Martin Špryňar.
Ve čtvrtek se rovněž sejde předsednictvo sdružení v Praze, které zváží další kroky reflektující momentální vývoj krize, přístup vlády k jejímu řešení i podněty dopravních firem k dalšímu společnému postupu.
Motorová nafta u českých čerpacích stanic od začátku roku zdražila o 3,50 Kč a v současnosti se prodává kolem 35 korun za litr. Cena nafty například ve Španělsku nebo Slovinsku je o čtyři až pět korun nižší. Koruna vůči euru od začátku roku posílila o dvě koruny na současnou rekordní úroveň těsně nad 24 Kč/EUR.
Dopravci chtějí růst cen nafty kompenzovat například vrácením části spotřební daně z pohonných hmot, slevami na mýtném, dotacemi na obnovu vozového parku, zřízením sociálního fondu na podporu vzdělávání profesionálních řidičů nebo stanovením maximální doby splatnosti v autodopravě.