"Evropské nebe je stále nejednotné. V důsledku toho jsou lety v průměru o 49 kilometrů delší, než je třeba. Cílem našeho návrhu je přispět ke zkrácení čekací doby při odletu i přistávání - cestující tak budou mít větší naději, že doletí včas," řekl novinářům nový eurokomisař pro dopravu Antonio Tajani. Celá reforma řízení letového provozu je rozdělena celkem do čtyř pilířů a obsahuje celou řadu opatření, zjednodušeně se však dá říci, že má zlepšit přeshraniční spolupráci jednotlivých národních řídících sítí.
Hlavní prioritou je pro komisi větší efektivita leteckých tras, což má vést nejen k úspoře paliva, ale především ke snížení objemu emisí oxidu uhličitého, který letadla při letu vypouštějí stejně jako například automobily. Komise předpokládá, že objem vypouštěných škodlivin by díky nové reformě měl poklesnout o desetinu u každého letu.
Brusel se ovšem nechystá zefektivnit letecký provoz jen na nebi, ale i na zemi. Nedostatečný počet rozjezdových a přistávacích drah je spolu s nedostatečným vybavením letišť největší překážkou ve větší plynulosti letecké dopravy. "Cílem úsilí je lépe sladit letištní časy přidělené leteckým dopravcům s opatřeními řízení letového provozu a vytvoření stanoviště pro sledování letištní kapacity, aby bylo možné plně zapojit letiště do sítě letecké dopravy," doplnila komise.
Spolu se změnami provozu na zemi mají vzniknout i nová jednotná a závazná pravidla pro bezpečnost letišť, řízení letového provozu a letové navigační služby.