Na okruhu u Velimi se testuje rychlovlak

25.06.2008 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


perex-img Zdroj: Finance.cz

Praha 25. června (ČTK) - Na zkušebním železničním okruhu u Velimi se testuje prototyp rychlovlaku AGV, který je čtvrtou generací známých francouzských jednotek TGV. V běžném provozu bude jezdit až 360 kilometrů za hodinu, na českém okruhu se bude rychlost postupně zvyšovat na 200 km/h. Rychlovlak dnes novinářům představil výrobce, kterým je společnost Alstom. Vlak budoucnosti s nezvyklými aerodynamickými tvary bude po okruhu jezdit do září.

Jak ČTK řekl technik Francois Lacote, jde zatím o jediný prototyp vlaku, který byl po desetiletém vývoji poprvé představen veřejnosti letos v únoru. Podle Lacota je AGV "velmi levný vlak". Jeho cena se pohybuje kolem 30 milionů eur (zhruba 726 milionů Kč). Prvních 25 vlaků dodá Alstom italskému dopravci NTV, který má zároveň opci na dalších deset souprav. První AGV by se měly objevit v komerčním provozu počátkem roku 2011.

Jednotka se skládá ze sedmi článků, sedačkami pro cestující jsou však vybaveny zatím pouze dva. Zbytek vlaku slouží jako pojízdná laboratoř, kde odborníci Alstomu měří desítky nejrůznějších veličin. Kromě rychlosti například hluk, proudění vzduchu, napětí v různých komponentech, účinnost a zahřívání brzd a chování vlaku v zatáčkách.

Rychlostní železnice, kde je možné jet rychlostí přes 300 kilometrů v hodině, zažívají nyní ve světě rozvoj. K velmocím patří především západní Evropa; boom rychlovlaků zažívá také Asie. V budoucnu by mohla jedna větev evropské sítě vysokorychlostních železnic vést přes Česko. Dnešní modernizované koridory v ČR umožňují maximální rychlost 160 kilometrů v hodině.

Na supermoderní vlaky se tak fandové železnice mohou čas od času podívat pouze u Velimi, kam odpojené soupravy přitáhne česká lokomotiva. Rychlovlaky zde však budí značnou pozornost.

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK