Brusel nyní zahájil takzvanou veřejnou konzultaci, kdy sbírá názory odborníků, mobilních operátorů a spotřebitelů. Až poté začne vypracovávat příslušnou směrnici či nařízení, jejíž konečná podoba by měla být známá letos v říjnu.
Zatím tedy není jasné, jak bude konečný návrh Evropské komise vypadat. Ve hře je i možnost, že by zákazník nově platil i za přijaté hovory, byť to někteří evropští operátoři zatím odmítají. Ovšem ve Spojených státech, kde jsou propojovací poplatky takřka nulové, je taková praxe standardem, a volání je tam mnohdy výrazně levnější než v unii. Celý systém je přitom poměrně jednoduchý.
Americké společnosti si ponechají veškeré příjmy, které získají od svých zákazníků, poplatek za propojení je nulový a hovory proto levnější než v EU. V Evropské unii je situace odlišná. Operátoři jsou součástí složitého systému, který dělí příjmy za propojení hovorů mezi jednotlivé telekomunikační společnosti. To je mimo jiné spojeno s velkou administrativní zátěží.
Propojovací poplatky u mobilních telefonů a pevných linek se v rámci EU zásadně liší. Zatímco v případě mobilních telefonů poplatky činí až 20 eurocentů (téměř pět korun), v případě pevných linek je to průměrně 0,6 eurocentu (necelých 20 haléřů).