Jihočeský kraj zaplatil od roku 2003 dopravcům 2,37 miliardy Kč

29.06.2008 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


perex-img Zdroj: Finance.cz

České Budějovice 29. června (ČTK) - Jihočeský kraj vynaložil v uplynulých čtyřech letech na zajištění základní dopravní obslužnosti 2,37 miliardy korun. Regionální osobní doprava vlaky či autobusy do škol, zaměstnání, k lékaři i do úřadů je totiž ztrátová, a tak ji z větší části platí právě hejtmanství. Dříve dopravcům přispívaly i obce, například v roce 2004 částkou 25 milionů korun. Předloni kraj rozhodl, že veškeré ztráty pokryje ze svého.

Krajské dotace přitom každý rok rostou. Může za to především zdražující nafta i dřívější změny DPH. Jestliže v roce 2004 kraj dopravcům zaplatil necelých 470 milionů korun, loni to bylo už o 200 milionů víc. Příspěvek se zvyšoval jak autobusovým společnostem, tak i Českých drahám jako největšímu železničnímu přepravci. Vztahy s dopravci si kraj pochvaluje, označuje je přímo za korektní.

"Podařilo se lépe vyvážit a zkvalitnit síť autobusových linek nebo nastavit lepší vztahy s dominantním drážním dopravcem. Postupně bychom chtěli zavést integrovaný dopravní systém a cestujícím do něj zjednodušit přístup. Nemyslím si, že jsme s tím přišli pozdě, je to v pravý čas," řekl krajský radní pro dopravu Robin Schinko (ODS).

Kraj má nyní uzavřené smlouvy s 18 dopravci, z toho s asi 15 autobusovými firmami. Ty ujedou letos v regionu přes 25 milionů kilometrů. Podle Schinka je tak nepravděpodobné, že by mohl nastat kolaps meziměstských spojů, jako nedávno zažil Ústecký kraj. Kvůli sporům s jednou firmou tam doprava na několik dní zkolabovala.

"S Jihočeským krajem je dobrá spolupráce. Vždy jsme se korektně domluvili. K dopravcům kraj přistupuje velice slušně, uvědomuje si úlohu dopravní obslužnosti jako základ života v kraji," uvedl ředitel ČSAD Jihotrans Robert Krigar. Dodal, že zatím nenastala situace, kdy by se kvůli nedohodnutí se musely rušit některé linky.

Lídr opoziční ČSSD do krajských voleb Jiří Zimola zdůraznil, že obce už sice nepřispívají, ale nemají možnost prosazovat své požadavky. "Třeba některé nevytížené dopolední spoje by mohly zmizet a přibýt odpolední, kdy jezdí plně obsazené autobusy. Opakovaně žádám komisi, která se na kraji zabývá dopravní obslužností, o posouzení některých spojů a prakticky jsem v tomto neúspěšný," řekl Zimola, který je starostou Nové Bystřice na Jindřichohradecku.

Jako příklad uvedl konec textilní firmy Alma ve městě. Otavan ve Slavonicích chtěl některé propuštěné šičky zaměstnat, těm ale chyběl ranní spoj. Komise žádosti podle Zimoly nevyhověla. "Nebyl by prý plně vytížený autobus. Jednalo se totiž asi o 15 až 20 lidí. Nebralo se v potaz, že chtějí pracovat a vydělávat si," dodal.

Starostové několika menších obcí, které leží mimo hlavní tahy, si na dopravu příliš nestěžují. Vědí, že se vše hodně řídí rentabilitou spojů. V sezoně prý problém nevidí, horší je to o prázdninách, kdy nejezdí školní spoje. Na to doplácejí hlavně lidé, kteří se těžko dostávají do práce i k lékaři. "Je to sice nepříjemné, ale nemyslím si, že by takové spoje byly hodně využité, a náklady by samozřejmě byly vysoké. Lidé to vždy nějak vyřeší, buď se domluví a jedou společně autem nebo k lékaři je odveze sanitka," řekl ČTK starosta Předmíře na Strakonicku Karel Palivec (NK). Podobně je na tom podle Zimoly i vesnice Mýtinky, která spadá pod Novou Bystřici.

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK