Kraje dotují dopravu miliardami korun, problémy však přetrvávají

29.06.2008 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


perex-img Zdroj: Finance.cz

Praha 29. června (ČTK) - Přestože kraje v posledních čtyřech letech vynaložily na dopravní obslužnost miliardové sumy, problémy plynoucí ze ztrátových provozů přetrvávají. Náklady na dopravu stále rostou a po zvýšení DPH nyní dopravce nejvíce tíží prudké zdražení nafty. Hejtmanství chtějí, aby další peníze dopravcům přispěl stát.

Opozice většinou tvrdí, že vedení krajů se problémy v dopravě nezabývají dostatečně, a obávají se možného zvýšení cen jízdného. Kraje ale tvrdí, že tuto situaci nechtějí dopustit. Náměstek středočeského hejtmana Karel Vyšehradský (ODS) řekl, že dostal od Asociace krajů zplnomocnění k jednáním s ministerstvy dopravy a financí. Podle něj bude zapotřebí najít pro všechny regiony dohromady 500 až 600 milionů, s nimiž letošní krajské rozpočty nepočítaly.

Nejvíce se vztahy mezi krajskou samosprávou a dopravcem v minulosti vyhrotily v Ústeckém kraji, kde mělo hejtmanství spory s Dopravním podnikem Ústeckého kraje. Vyvrcholily předloni v srpnu, kdy dopravce na čtyři dny zastavil autobusovou dopravu na více než 2600 spojích. Firma požadovala 315 milionů korun jako náhradu ztrát z předchozího roku, částka se ale kraji zdála příliš vysoká, a proto podniku vypověděl smlouvu a začal hledat dopravce nové. V celé kauze se vede několik soudních sporů, které kraj stály již kolem 30 milionů korun. Autobusovou dopravu zajišťuje nyní v regionu 12 různých firem.

Olomoucký kraj měl zase v minulosti kvůli zpožďování vlaků spor s Českými drahami. Začátkem dubna železničářům uložil za opožděné spoje pokutu 2,6 milionu korun. Původně zvažoval sankci 5,5 milionu.

Požadavky na rozsah veřejné dopravy rostou zejména v okolí Prahy a dalších velkých měst, naopak méně využívané spoje zanikají, což často naráží na ostrý nesouhlas místních obyvatel i opozičních politiků. V Královéhradeckém kraji například vyvolala největší odpor snaha zrušit pravidelné vlakové spojení na málo využívané trati z Kopidlna do Dolního Bousova. Lidé a tamní obce za zachování spojů bojovali zhruba rok, ale přesto o ně koncem loňského roku přišli. Kraj vlaky nahradil levnějšími autobusy. Naopak obcím na Rychnovsku letos vyhověl a několik vlaků mezi Solnicí a Rychnovem nad Kněžnou proti předpokladům nezrušil.

V Pardubickém kraji zajíždějí autobusy do některých obcí jen ve všední dny. S málo početnými spoji se vypořádávají místní různě. Lidem většinou nezbývá než vlastnit jedno či dvě osobní auta. A například Přelouč na Pardubicku plánuje zavedení MHD do místních obcí. Podobně se snaží i podniky v kraji, například společnost Foxconn v Pardubicích sváží již několik let objednanými autobusy zaměstnance z řady měst.

Na Vysočině a v Moravskoslezském kraji v uplynulých letech řada autobusových spojů přibyla. Autobusy začaly na severu Moravy vozit zaměstnance do nově vzniklých průmyslových zón Nošovice a Mošnov, zlepšila se dostupnost mezinárodního letiště v Mošnově. V Karlovarském kraji má naopak větší podporu železniční doprava. Jako první mezi kraji přitom karlovarské hejtmanství narušilo monopol Českých drah, když na provozování regionálních tratí vyhlásilo výběrová řízení.

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK