Jak postupovat při problémech v zahraničí

02.07.2008 | , Finance.cz
POJIŠTĚNÍ


perex-img Zdroj: Finance.cz

Předcházet problémům na dovolené by mělo pomoci cestovní pojištění. Podívejte se s námi, co dělat v případě problémů v zahraničí, jak se zachovat a kde hledat pomoc či koho kontaktovat.

Téma tohoto týdne: Na dovolenou s cestovním pojištěním

Cestovní pojištění je určitá forma prevence, ovšem ani jeho uzavření není zárukou toho, že se v průběhu zahraniční dovolené nedostanete do problémů. A nesnází, které vás mohou během dovolené potkat je určitě hodně.

Cestovní pojištění není jenom pojištění léčebných výloh, které vám pomůže pokud onemocníte nebo se zraníte, ale také další možné pojištění jako je pojištění odpovědnosti, které je pro případ, že někomu způsobíte škodu na zdraví nebo majetku. Existuje i pojištění storna zájezdu, které vám uhradí poplatky, pokud nebudete moci na dovolenou odjet, či pojištění  zavazadel, které oceníte v případě, kdyby jste byli během cesto okradeni.

Ale podívejme se na základní kroky, na které byste neměli zapomenout, pokud se v zahraničí a to nejen při dovolené dostanete do potíží.


Co dělat, když v zahraničí…

 

  • onemocníte nebo se zraníte
    Nemoci či úrazu se ani při největší opatrnosti někdy nevyhneme. O to horší je pokud vás  tato událost potká na dovolené a navíc někde daleko od domova  v zahraničí. Pokud onemocníte nebo se vám stane úraz ze všeho nejdříve volejte asistenční službu, jejíž číslo najdete na kartičce, kterou obdržíte při sjednávání pojištění léčebných výloh cestovního pojištění. Pokud se bude jednat pouze o malé ošetření bez účasti asistenční služby, uschovejte si veškeré doklady vztahující se k návštěvě lékaře a k vašim finančním výdajům. Po návratu z dovolené vám je pojišťovna po předložení proplatí.
  • někomu způsobíte škodu na zdraví nebo na majetku
    Také neopatrnost může někdy přijít velmi draho. Proto abyste nemuseli nést finanční následky svých činů je tu pojištění odpovědnosti. Způsobíte-li nějakou škodu opět volejte asistenční službu. Asistenční služba vám pomůže získat nezbytné dokumenty pro dokázání vaší odpovědnosti a pro zjištění výše způsobené škody.

Máte dotaz týkající se cestovního pojištění? Potom právě pro vás je určen náš chat o cestovním pojištění, do něhož můžete vkládat své dotazy od 30.6 do 13.7.2008. Odpovídat bude specialistka na cestovní pojištění Jana Kulhavá z Allianz pojišťovny.
  • budete okradeni
    Stejně jako můžete onemocnět nebo způsobit škodu, tak se může stát, že vás v zahraničí někdo okrade. Pokud vás tato nepříjemná událost potká obraťte se na průvodce zájezdu, recepci vašeho ubytovacího zařízení nebo na policejní stanici, případně na zastupitelský úřad naší země. Nechte si vše v místě pobytu písemně potvrdit pro uplatnění náhrady škody v pojišťovně.
  • stanete se s vlastním autem účastníkem dopravní nehody
    Na dovolenou můžete cestovat také vlastním automobilem. A provoz na silnicích zvláště v letních měsících houstne. Proto se vám může stát, že se stanete účastníkem dopravní nehody. V tomto případě pro vás bude důležité mít pojištění vozidla a to ať již povinné ručení či havarijní pojištění.
    Ať už budete viníkem nebo poškozeným, vždy k dopravní nehodě zavolejte policii a napište si jména a adresy řidičů ostatních havarovaných vozidel a svědků dopravní nehody. Policejní protokol podepište pouze tehdy, jestliže mu rozumíte a souhlasíte-li s jeho zněním, jinak do něho uveďte v češtině své vlastní vyjádření o nehodě. Pokud jste v roli poškozeného a škoda bude hrazena z povinného ručení viníka, napište si jeho jméno, adresu a registrační číslo (SPZ) a zjistěte si, u které pojišťovny je pojištěn. Společně pak vyplňte záznam o dopravní nehodě.
    Pokud byste nehodu zavinili vy, bezprostředně po nehodě (nejlépe ještě v době pobytu v zahraničí) kontaktujte příslušnou národní Kancelář "povinného ručení" (adresy jsou uvedeny na zadní straně zelené karty - tu si rozhodně nezapomeňte na cestu přibalit!), a dohodnout se s ní na dalším postupu. Po návratu z ciziny neprodleně telefonicky informujte o nehodě svoji pojišťovnu, která se postará jednak o proplacení škody poškozenému z vašeho povinného ručení, jednak o náhradu škody na vašem vozidle, máte-li uzavřené havarijní pojištění.

Nespornou výhodou cestovního pojištění je nejen finanční pomoc pro případ pojistné události, ale také asistenční služba, kde se česky domluvíte a dohodnete na dalším postupu. Obecně se dá říci, v případě každé významnější pojistné události volejte ze všeho nejdříve asistenční službu. Asistenční služba pro vás vyhledá nejbližší vhodné zdravotnické zařízení, poskytne vám garanci platby, zprostředkuje konzultaci s vaším lékařem a dohled nad způsobem léčby, komunikuje s vašimi nejbližšími, případně zorganizuje váš návrat nejvhodnějším dopravním prostředkem domů.

2947.jpgČas prázdnin a dovolených začíná. V naší pravidelné rubrice finančních tipů a triků se celý týden budeme věnovat cestovnímu pojištění. Nejprve se podíváme, z čeho se skládá a zda si bez něj v EU vystačíme. Následně se podíváme co dělat v případě pojistné události. Následovat budou informace o adrenalinových dovolených a nakonec se podíváme na pojištění právní ochrany.


Autor článku

Elena Ondrová  


Pomohl vám tento obsah? Dejte mu hodnocení:

Průměrné hodnocení: 0.5
Hlasováno: 1 krát

Články ze sekce: POJIŠTĚNÍ