I přes to, že jejich tvar je stejný, typem a službami se platební karty liší jako na první pohled stejné počítače s rozdílným výkonem. V České republice se v drtivé většině případů setkáváme s kartami společností MasterCard a Visa. Jaké základní typy karet tyto nadnárodní společnosti nabízí? Pro jaké cílové skupiny jsou určeny?
Debetní vs. kreditní karta
Pokud hovoříme o základním rozdělení druhů platebních karet, nemůžeme se vyhnout pojmům debetní a kreditní karta. I přes to, že Vy, pravidelní čtenáři Finance.cz, máte v této otázce asi jasno, je až s podivem, kolik lidí debetní a kreditní karty stále nerozlišuje. Vinu na zmatení pojmů může mít například i používání názvu “kreditní karta“ pro karty debetní ve Spojených státech. V České republice však bez slitování platí:
Debetní karta je karta, kterou banky vydávají k běžnému či firemnímu účtu klienta. Prostřednictvím debetní karty lze čerpat pouze prostředky, kterými držitel disponuje na svém účtu. Kreditní karty, jak již název napovídá, představují úvěr neboli kredit a jsou tedy prostředkem k získání dodatečné finanční rezervy. Jednou z největších výhod kreditních karet je tzv. bezúročné období. Jedná se o časově omezené období (většinou v rozsahu 40 – 55 dní), během něhož lze používat půjčené finanční prostředky zcela zdarma. S kreditními kartami je tak možné realizovat jakýkoliv nákup či využít atraktivní nabídku, na kterou by jinak chyběly potřebné prostředky.
Firemní platební karty
Jedním z konkrétních typů platebních karet jsou firemní platební karty, díky nimž mohou jednotlivé podniky dosáhnout výrazných úspor transakčních nákladů, především nákladů spojených s nákupem a zásobováním. Velmi často jde zároveň o karty kreditní a představují tak pro danou firmu finanční rezervu, kterou lze bez uvedení účelu okamžitě použít. Ján Čarný, generální ředitel MasterCard Europe pro Českou republiku charakterizuje firemní platební karty jako “moderní nástroj efektivního řízení finančních toků v podniku“. Mezi další výhody firemních platebních karet patří například on-line přístup k informacím a přehledům o transakcích, výhodnější podmínky při jednání s dodavateli či možnost využití doplňkových služeb (pojištění, věrnostní programy a asistenční služby).
Prestižní platební karty
Mezi další z karet, které tvoří portfolio produktů “kartových společnosti“, spadají prestižní platební karty (tzv. premium karty). Prestižní platební karty splňují požadavky nejnáročnějších klientů, jejichž nároky na širokou akceptační síť a množství doplňkových služeb jsou velmi vysoké. Výhody prestižních platebních karet totiž spočívají především v rozsahu doplňkových a asistenčních služeb, které k nim jednotliví vydavatelé nabízejí.
Co-brandové platební karty
Velmi oblíbeným druhem platebních karet jsou v současnosti také co-brandové platební karty. Co-brandové platební karty jsou vyvíjeny ve spolupráci jejich vydavatele s partnerem z komerční sféry (obchodním řetězcem apod.). Spotřebitel získává za platby uskutečněné danou kartou další benefity - různé slevy, výhody či například bonusové body, které může proměnit za konkrétní zboží či slevu u partnera co-brandového programu. Co-brandové platební karty představují jeden z aktuálních trendů, kterým se český trh debetních i kreditních karet ubírá. Ukazuje se, že spotřebitelé dávají přednost právě kartám, jejichž používání jim může přinést dodatečný benefit. A právě proto jsou co-brandové platební karty v současné době tak populární.