"Náš kvalifikovaný odhad hovoří o tom, že je to (poplatky dodavatelů obchodníkům) ročně zhruba 30 miliard korun," řekl prezident Agrární komory Jan Veleba. Obchodníci vyžadují například poplatky za umístění zboží na lepších místech či za to, že zboží zařadí do své nabídky. Dodavatelé finančně přispívají také na propagační letáky obchodních řetězců či na různé slevové akce. Veleba upozornil na to, že společnost Kaufland svým dodavatelům nedávno fakturovala příspěvek na oslavy desátého výročí jejího vstupu na český trh.
Podle prezidenta Potravinářské komory Miroslava Tomana některé obchodní řetězce v závěru loňského roku při jednáních o dodávkách na letošní rok své dodavatele nutily snížit ceny o pět či deset procent, jinak od nich přestanou odebírat. Kvůli tlaku obchodníků na co nejnižší ceny již některým velkým potravinářským firmám došla trpělivost. Například přední tuzemský výrobce cukrovinek Opavia-LU loni v ČR a na Slovensku ukončil spolupráci s hypermarkety Kaufland, které se na tuzemských prodejích společnosti podílely deseti procenty.
Poslanecký návrh nového zákona, který má regulovat tržní sílu obchodních řetězců vůči dodavatelům a na jehož přípravě se podílela Potravinářská komora, by nyní měla projednat sněmovna. Poslaneckou předlohu v březnu odmítla vláda, za což sklidila kritiku zemědělců i potravinářů. Naopak obchodní řetězce s další regulací nesouhlasí.
Podle poslaneckého návrhu zákona by obchodníci s ročním obratem vyšším než pět miliard korun měli vypracovat etický kodex vůči svým dodavatelům. Pokud obchodní řetězce tato pravidla poruší a zneužijí své výsadní postavení na trhu, tak by jim hrozila pokuta od 100.000 až po deset milionů korun, případně sankce do deseti procent z čistého obratu. Dodržování zákona má kontrolovat Úřad pro ochranu hospodářské soutěže.
Ministr zemědělství Petr Gandalovič ale upozornil, že poslanecký návrh může mít dopad na ceny a poškodit tuzemské výrobce potravin, protože obchodníci mohou dát přednost zahraničním dodavatelům. Ministerstvo průmyslu a obchodu nedávno nevyloučilo změny v některých zákonech, které upravují vztah mezi obchodními řetězci a jejich dodavateli a týkají se například sankcí za nedodržení doby splatnosti faktur. Nový zákon ale MPO nepřipravuje.