Podle mluvčího ministerstva dopravy Karla Hanzelky bude první víkend navíc specifický tím, že na sobotu připadá státní svátek a kamiony tedy nebudou stát dopoledne od 7:00 do 13:00, jak bude běžné po zbytek léta, ale stejně jako v neděli, tedy od 13:00 do 22:00. V pátek nebude celé prázdniny možné jezdit od 17:00 do 21:00.
"Loňská a předloňská praxe ukázala, že zákazy udělaly více škody, než užitku. Řidiči jsou nuceni v pátek v 17:00 hodin odstavit svá vozidla, ale nemají kde," uvedl generální tajemník Česmadu Martin Špryňar. Absence parkovacích míst je podle něj jedním z hlavních argumentů, proč zákaz zrušit.
Podle studie, kterou má Česmad k dispozici, se počet takzvaných odpočívek za poslední tři roky příliš nezměnil, zatímco došlo k výraznému nárůstu tranzitujících vozidel. Jen od roku 2005 se na sledovaných úsecích zvýšil průměrný počet nákladních vozidel za 24 hodin o 58 procent. Podle dřívějších odhadů chybí jen na hlavních tazích přes 2000 parkovacích míst. Nejmarkantnější nedostatek parkovacích ploch je v okolí Prahy a Brna.
V nedávném průzkumu Česmadu se řidiči rovněž obávali, že kvůli zákazu zejména v pátek se jim omezí pracovní doba a přijdou o část příjmů nebo že se nedostanou včas domů na víkend. "Pokud je řidič nucen zastavit na čtyři hodiny, pravděpodobně využije tento čas pro splnění povinných přestávek a protáhne tak stání o další pět hodin. Vykládku pak dokončí až v sobotu, kdy nastoupí povinný týdenní odpočinek, a do práce se vrátí až v úterý," vysvětlil Špryňar. Pokud by si řidiči mohli vybrat, zrušili by nejraději zákaz jízd pro kamiony v pátek odpoledne. Shodly se na tom tři čtvrtiny zpovídaných řidičů. Naopak nejvíce tolerantní jsou řidiči k zákazům jízd v neděli.
Strana zelených prosazuje, aby se páteční zákazy jízd rozšířily na celý rok. Dopravci to označují za politikum, které přinese průmyslu ztráty téměř deset miliard korun, a jsou připraveni v případě zavedení celoročního zákazu protestovat. ČR by byla kromě části Řecka jedinou zemí v Evropě, kde by kamiony měly zakázáno jezdit v pracovní den. Ministerstvo dopravy si nechalo zpracovat studii ekonomických dopadů zavedení zákazu. Podle dopravního odborníka Petra Moose by se zákazy mohly kombinovat se zvýšením mýtného na konci týdne.