"Nárůst počtu výrobců biopotravin je tak rychlý, že se začíná projevovat nedostatečná nabídka surovin pro jejich výrobu. Současný stav tak dává ekologickým zemědělcům jistotu odbytu své bioprodukce, což společně se stabilní státní podporou vytváří ideální podmínky pro podnikání v této oblasti," sdělil ministr zemědělství Petr Gandalovič.
Řada nově registrovaných výrobců biopotravin se podle Gandaloviče orientuje na produkci biovína. Výměra tuzemských vinic zařazených do ekologického zemědělství se za první pololetí letošního roku zvýšila o 162 hektarů na více než 400 hektarů.
Počet ekologických zemědělců v prvním pololetí letošního roku vzrostl o 450 na téměř 1800 ekofarem. Výměra zemědělské půdy, na které ekologičtí farmáři hospodaří, se za prvních šest měsíců letoška zvýšila o 20.837 hektarů na 333.727 hektarů. Plocha orné půdy určené pro bioprodukci v prvním pololetí vzrostla o 4300 hektarů na 33.805 hektarů. Podíl ekologického zemědělství na celkové výměře zemědělské půdy tak vzrostl ze 7,35 procenta v závěru loňského roku na 7,84 procenta.
MZe ovšem upozornilo, že zhruba 60 procent biopotravin prodávaných na českém trhu stále pochází z dovozu. Obchodníci vysoký podíl zahraničních biopotravin zdůvodňují tím, že tuzemští ekologičtí zemědělci i zpracovatelé zatím nemají kapacity na jejich dostatečnou produkci, která by pokryla poptávku.
"Předpokládáme, že díky rychlému růstu počtu výrobců biopotravin se bude tento podíl (zahraničních biopotravin) snižovat," uvedl mluvčí MZe Petr Vorlíček. Připomněl, že ekologičtí farmáři jsou podporováni v rámci Programu rozvoje venkova. "Navíc ještě necelé tři roky poběží státní informační kampaň o biopotravinách, která bude dále stabilně zvyšovat poptávku spotřebitelů a zájem výrobců biopotravin je produkovat," podotkl Vorlíček.
I když je cena biopotravin vyšší, tak jejich prodej v Česku prudce roste. Loni Češi spotřebovali biopotraviny celkem za 1,29 miliardy korun. Pravidelně nakupuje biopotraviny téměř pět procent Čechů, v roce 2005 to přitom byla jen tři procenta. Průměrně loni každý Čech utratil za biopotraviny 126 korun.
Obrat trhu s biopotravinami by se podle údajů z ročenky agentury Green marketing měl do tří let zvýšit pětinásobně a v roce 2010 za ně Češi podle odhadů utratí 6,5 miliardy korun. Spotřeba biopotravin v Česku tak během následujících let poroste o 70 procent ročně.
V oblibě mají Češi zejména mléčné biovýrobky, které podle průzkumu společnosti The Nielsen Company vkládá do nákupních košíků 68 procent z těch spotřebitelů, kteří tyto produkty nakupují. Následuje ovoce a zelenina (23 procent), ovocné nápoje a džusy (22 procent), maso (18 procent), drůbež a vejce (13 procent), dětské jídlo (osm procent) a na posledním místě je z hlediska obliby biočaj a biokáva (sedm procent)
Češi jsou ale ve srovnání s ostatními státy EU stále podprůměrní jedlíci biopotravin. Aspoň občas biopotraviny nakupuje pouze necelá třetina českých domácností. Nejvíce oblíbené jsou biopotraviny v Dánsku, kde 66 procent dotázaných spotřebitelů uvedlo, že je v posledních čtyřech týdnech nakoupilo. Mezi největší konzumenty bioproduktů patří také Švédové (48 procent), Rakušané (46 procent) a Švýcaři (44 procent).