Nedostatek parkovacích míst je jedním z hlavních argumentů, proč chtějí dopravci zrušit prázdninový páteční zákaz jízd, který začíná platit dnes. Dopravci varují před ucpanými parkovišti a přeplněnými čerpacími stanicemi. Prázdninové zákazy jízd nákladních aut nad 7,5 tuny platí již třetí rok a mají zvýšit bezpečnost na silnicích na konci pracovního týdne.
"Počet odpočívek se za poslední tři roky příliš nezměnil, ale výrazně narostl počet tranzitujících vozidel. Jen od roku 2005 se na sledovaných úsecích zvýšil průměrný počet nákladních vozidel za 24 hodin o 58 procent," uvedl mluvčí sdružení dopravců Česmad Martin Felix.
Podle Hanzelky není problém s parkováním u nových dálnic, kde se se zvýšenou kapacitou počítá; problémem jsou starší komunikace. "V současnosti máme například na D1 vytipovány tři lokality pro vybudování truckcenter, ale je to běh na dlouhou trať," dodal. Nyní Ředitelství silnic a dálnic rozšiřuje dvě centra na D1 a po jednom na D5 a D11. Podle dřívějších informací vyjde vybudování jednoho místa na zhruba jeden milion korun. Celková kapacita odpočívadel je téměř 1400 míst.
Kamiony nebudou moci jezdit každý pátek mezi 17:00 a 21:00, v sobotu od 7:00 do 13:00 a v neděli od 13:00 do 22:00. Po zbytek roku platí zákaz jízd kamionů jen v neděli odpoledne. V pátek o prázdninách zakazuje jízdu nákladních aut Polsko. V Německu a na Slovensku jsou v létě vedle neděle omezeny sobotní jízdy, Rakušané mají sobotní odpolední zákaz po celý rok.
Tento víkend bude navíc specifický tím, že na sobotu připadá svátek Cyrila a Metoděje a zákaz se bude řídit pravidlem pro neděli. Kamiony tedy nebudou jezdit od 13:00 do 22:00.
Strana zelených prosazuje, aby se páteční zákazy jízd rozšířily na celý rok. Dopravci to označují za politikum, které přinese průmyslu ztráty téměř deset miliard korun. ČR by byla kromě části Řecka jedinou zemí v Evropě, kde by kamiony měly zakázáno jezdit v pracovní den.