Průzkum: Některé biopotraviny jsou dražší až o stovky pct

06.07.2008 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


perex-img Zdroj: Finance.cz

Praha 6. července (ČTK) - Biopotraviny jsou ve srovnání s klasickými potravinami až o několik stovek procent dražší. Vyplývá to z letošního průzkumu sdružení PRO-BIO LIGA, které mapovalo nabídku biopotravin v pražských prodejnách. Podle sdružení jsou ovšem některé biopotraviny o něco levnější než konvenční poživatiny. I když je cena biopotravin většinou vyšší, tak jejich prodej v ČR v posledních letech prudce roste.

Jan Valeška ze sdružení PRO-BIO LIGA sdělil, že průměrný cenový rozdíl mezi bio a běžnými potravinami byl v pražských obchodech 95 procent. Mezi biovýrobky s největším cenovým navýšením patří zelenina. Sdružení zjistilo, že například biocibule byla téměř o 440 procent dražší a cena biookurek byla ve srovnání s běžnými okurkami vyšší o 360 procent.

Vyšší cena biopotravin je podle odborníků způsobena náročnějším způsobem bioprodukce a zpracováním s velkým podílem ruční práce. Roli prý hrají i vyšší náklady na balení a distribuci malých šarží bioproduktů.

Valeška ale upozornil, že některé biopotraviny jsou ve srovnání s běžnými potravinami levnější. "Jogurtový nápoj domácí provenience bylo možné zakoupit v průměru o 16 procent levněji oproti ceně konvenčního výrobku obdobné kvality," podotkl. Nižší cenu měla také biokáva, která byla levnější o 21 procent.

Levněji lidé biopotraviny podle výsledků průzkumu nakoupí v obchodních řetězcích, které ovšem ve srovnání se specializovanými prodejnami nabízejí užší sortiment tohoto zboží. "Při srovnání cen bioproduktů ve specializované prodejně a obchodním řetězci byla celková útrata lehce ve prospěch řetězce. Cena nákupu vyšla levněji o 18 procent," uvedl Valeška.

Pokud zákazník upřednostňuje u biopotravin domácí původ, potom podle Valešky nejlépe nakoupí ve specializované bioprodejně, kde z Česka pocházelo 64 procent sledovaných biopotravin. Naopak v obchodních řetězcích Tesco a Interspar měly zahraniční biopotraviny podíl 72 a 79 procent. "Nejvíce českých výrobků v biokvalitě nabídly vedle specializovaných prodejen řetězce Billa a Globus," uvedl Valeška.

V Česku rychle narůstá počet výrobců biopotravin. Zatímco na konci roku 2006 ministerstvo zemědělství registrovalo 152 producentů biopotravin, tak v závěru loňského roku jich bylo 253 a letos v červnu již 375.

Přesto stále 60 procent biopotravin prodávaných na tuzemském trhu pochází ze zahraničí, podíl dovezených biopotravin by se ale podle MZe měl snižovat. Obchodníci vysoký podíl zahraničních biopotravin zdůvodňují tím, že tuzemští ekologičtí zemědělci i zpracovatelé zatím nemají kapacity na jejich dostatečnou produkci, která by pokryla poptávku.

Loni Češi spotřebovali biopotraviny celkem za 1,29 miliardy korun. Pravidelně nakupuje biopotraviny téměř pět procent Čechů, v roce 2005 to přitom byla jen tři procenta. Průměrně loni každý Čech utratil za biopotraviny 126 korun. Obrat trhu s biopotravinami by se podle údajů z ročenky agentury Green marketing měl do tří let zvýšit pětinásobně a v roce 2010 za ně Češi podle odhadů utratí 6,5 miliardy korun. Spotřeba biopotravin v Česku tak během následujících let poroste o 70 procent ročně.

V oblibě mají Češi zejména mléčné biovýrobky, které podle průzkumu společnosti The Nielsen Company vkládá do nákupních košíků 68 procent z těch spotřebitelů, kteří tyto produkty nakupují. Následuje ovoce a zelenina (23 procent), ovocné nápoje a džusy (22 procent), maso (18 procent), drůbež a vejce (13 procent), dětské jídlo (osm procent) a na posledním místě je z hlediska obliby biočaj a biokáva (sedm procent).

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK