"V případě úplného krachu jednání zasednou krizové štáby a začneme chystat protestní akce," dodal. Vedle Česmadu se jednání zúčastnili zástupci Svaz dopravy ČR, Společenství autodopravců regionu NISA, Společenství autodopravců Čech a Moravy (SAČM) a dalších dopravních uskupení.
Zástupci dopravců, kterých se dnes sešlo zhruba 500, dále požadují zavést tzv. profi naftu, neboli systém, ve kterém by stát podnikatelům vracel část spotřební daně, kterou platí nad minimum stanovené v EU. Rozdíl je v současnosti asi dvě koruny na litr. Dopravci rovněž požadují stanovení jasného termínu pro vstup do eurozóny a zavedení slev na mýtném podle objemu ujetých kilometrů.
Na návrh strany zelených v současnosti ministerstvo dopravy posuzuje možnost, že by prázdninový páteční zákaz jízd kamionů od 17:00 do 21:00 rozšířilo na celý rok, kdy se dosud nesmělo jezdit jen v neděli.
Zatím není jasné, jak bude omezení jízd kamionů vypadat. Šéf expertní komise Petr Moos naznačil, že páteční a víkendová regulace bude vzhledem k počtu nehod nutná. Ministr dopravy Aleš Řebíček však dosud tají, co vládě 23. července předloží. "V nynější, trochu napjaté, atmosféře prozatím nebudu mluvit o tom, s čím na vládu půjdu, protože chci téma podrobně představit na základě všech podkladů," uvedl ministr v pátek.
Zástupci Česmadu již dříve jednali v rámci Mezinárodní silniční unie IRU. Tam se dohodli na požadavku na zavedení jednotné spotřební daně z pohonných hmot pro všechny druhy dopravy. Výše daně z motorové nafty pro silniční dopravu by navíc měla výrazně klesnout pod současné minimum EU. Požadavek mají dopravci předložit svým národním vládám.
Od začátku roku v tuzemsku zkrachovalo kvůli zdražování pohonných hmot a dalších vstupů přes 100 dopravních firem. Nafta se nyní prodává kolem 35 korun za litr, což je o tři koruny více než na začátku roku. Pohonné hmoty tvoří třetinu nákladů dopravců.