Z české železnice téměř vymizela reklamní jména vlaků

13.07.2008 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


perex-img Zdroj: Finance.cz

Praha 13. července (ČTK) - Z české železnice téměř vymizela reklamní jména vlaků. Na dálkových linkách vlaky nesoucí názvy firem, výrobků nebo politických stran cestující letos vůbec nenajdou. Reklamně pojmenované jsou pouze některé spěšné a osobní vlaky. Řekl to mluvčí drah Ondřej Kubala.

V minulých letech jezdily po českých kolejích nejčastěji vlaky nazvané po pivovarech. Expresy Budvar, Chodovar nebo Primátor doplňovala předvolební Klidná síla, což byl vlak propagující křesťanské demokraty. Podle Kubaly však ministerstvo dopravy dotyčné expresy zrušilo a s vlaky zmizela i jména.

Z oboru výroby piva zbyl na českých kolejích pouze motorový rychlík Žatecký chmel, který jezdí z Prahy přes Žatec do Chomutova. Za jméno platí město Žatec, které chce tímto způsobem podpořit cestovní ruch v regionu. Pozadu nezůstávají ani blízké Louny, kam z Prahy jezdí spěšný vlak Luna. Luna je historický název města.

Na jihu Čech jezdí vlak Rádio Kiss Jižní Čechy a v zimní sezoně vlak ČD Yetti, na který přispívá lyžařský areál Lipno. Tím v podstatě výčet reklamních vlaků končí.

Koupit název vlaku si může kdokoliv. Podle Kubaly se cena různí především podle vzdálenosti, záleží však i na dalších okolnostech. "Pokud jde o název zeměpisný, jako město nebo kopec, je cena pětimístným číslem, čistě komerční názvy firem a produktů pak šestimístným číslem," naznačil Kubala.

V názvech českých vlaků výrazně převládají tradiční jména nad reklamou. Názvy například napovídají, kam vlak jezdí nebo která významná osobnost v oblasti působila.

Největší legendou je expres Slovenská strela, který dráhy zavedly už v roce 1936 jako rychlé spojení Bratislavy, Brna a Prahy. Za tím účelem si pořídily dva speciálně vyrobené motorové vozy řady M 290.0, které dosahovaly maximální rychlost 130 km/h.

V roce 1938 dosáhla Slovenská strela rekordní cestovní čas mezi oběma metropolemi - čtyři hodiny a 18 minut s průměrnou rychlostí 92 km/h. Po válce sláva Slovenské strely pohasínala; na několik let byl vlak dokonce zrušen. Nyní pod tradičním názvem jezdí z Prahy do Bratislavy pendolina, která trasu urazí za tři hodiny a 50 minut.

Vedle Slovenské strely se dlouhou a slavnou historií může chlubit například také Vindobona, Hungaria, Pannonia, Ostravan nebo Košičan. Jména slavných osobností nesou mezinárodní vlaky Galileo Galilei, Albert Einstein, Jaroslav Hašek nebo Franz Kafka.

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK