V hala na zpracování ocelových svitků má již základové patky a už dělníci budovali základy pod budoucí stoje. Stavební povolení přitom ještě nebylo vydáno. "Zjistil jsem to začátkem července během kontrolního dne," řekl Kocich.
Dodal, že povolení na stavbu vydal stavebním úřadem v Dobré už v dubnu. Aktivisté z Ekologického právního servisu (EPS) se ale proti tomu odvolali a odvolání řešili úředníci Moravskoslezského kraje. V době, kdy se už hala stavěla, ale ještě nebylo rozhodnuto. "Stavbu zahájili, aniž by stavební povolení nabylo platnosti," vysvětlil Kocich s tím, že kraj odvolací řízení zastavil a stavební povolení na halu HYSCO zrušil.
"Automobilka se snaží zahájit výrobu co nejdříve a ignoruje přitom požadavky českých zákonů," řekl ČTK právník EPS Jiří Nezhyba. Dodal, že stavební úřad je nyní podle stavebního zákona povinen zahájit řízení o odstranění nelegálně stavěné haly.
V souvislosti se stavbou automobilky v Nošovicích jde o několikáté porušení zákona ze strany investora. "Zatímco v nedávné minulosti HMMC v několika případech nelegálně dodatečně měnil rozměry již povolených staveb, nezákonným zahájením stavby bez stavebního povolení zbořil další pomyslnou hranici respektování práva," uvedl Nezhyba. "Skutečně dobrý a zodpovědný soused, jak se opakovaně Hyundai prezentuje, zákony dodržuje a nikoliv si sám určuje, co a kdy pro něj platí," tvrdí.
Automobilka Hyundai nyní staví montážní závod v Nošovicích, kde by chtěla zahájit sériovou výrobu na přelomu ledna a února 2009. Výstavba továrny by měla stát zhruba 1,1 miliardy eur (27,5 miliardy Kč). Ve snaze ušetřit čas Hyundai nezákonně měnil nejrůznější parametry svých stavebních objektů: nečekal na souhlas stavebního úřadu, nejdříve změny staveb oproti schválenému projektu fakticky provedl a teprve poté je stavebnímu úřadu oznámil, připomíná EPS. Stavební úřad za to automobilce uložil milionové pokuty a zahájil řízení o odstranění staveb. Nezákonně prováděné stavby byly dodatečně povoleny.