Na ochránce práv se v uplynulých dnech obrátila se stížností žena, která se po smrti svého otce rozhodla ukončit smlouvu s telefonním operátorem, kterou v minulosti uzavřenou jejím otcem. Operátor však po ní chtěl úhradu smluvní pokuty za předčasně ukončenou smlouvu. Podle Seitlové je to v rozporu s dobrými mravy. Obrátila se proto na Český telekomunikační úřad.
Na základě několika správních řízení vedených v podobných případech dospěl telekomunikační úřad k závěru, že účastnický smluvní vztah mezi telefonním operátorem a účastníkem zaniká smrtí klienta. Stává se tak bez ohledu na to, že je ve smlouvě stanovena pokuta pro klienta, který smlouvu předčasně ukončí.
Český telekomunikační úřad podle Seitlové vychází z názoru, že práva a povinnosti účastníka vyplývající z takového smluvního vztahu jsou osobní a vztahují se jen k osobě účastníka. V případě smrti proto nepřecházejí na další osobu. Při předčasném zrušení smlouvy s mobilním operátorem je proto nezákonné žádat pokutu. Na druhé straně je pozůstalý povinen řešit případné dluhy zesnulého.
Jestliže v podobných případech nedojde k urovnání sporu mezi dědici účastníka a telefonním operátorem, doporučuje zástupkyně ochránce obracet se na Český telekomunikační úřad, případně na soud, doplnila Hrazdílková.